Glosa - Magie velkých čísel

2018_11

2018_11

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

lidé jsou prý od nepaměti fascinováni velkými čísly. V této souvislosti je uváděn již Archimédes, narozený 287 let před naším letopočtem, zmiňuje se i bible, která je však opisuje metaforicky jako hvězdy na obloze nebo písek z moře. Mně tedy obří čísla nikdy nijak zvlášť neučarovala, protože jsem si je nedovedl pořádně představit. Asi jsem nějaká slepá vývojová větev lidstva. Na druhou stranu ani ty biblické metafory nebyly nijak originální a vlastně ani výstižné. Kolik byste řekli, že z jednoho místa můžete najednou vidět maximálně hvězd? I v biblických dobách, kdy ještě nebyl vynalezen světelný smog, to bylo nejvíc 3 000. Ano, opravdu pouhé tři tisícovky. Ledaže by svatá kniha měla na mysli i ty hvězdy, které vůbec nevidíme. Těch pak je ovšem prý celých 300 triliard. A to je přesně to číslo, které mě neohromuje, protože si ho vůbec neumím představit. Já vím, je to trojka a za ní dvacet tři nul, kdyby jich tam ale bylo jen dvacet jedna, necítím nijak omračující rozdíl.

Jsou však i velká čísla, která mne docela zajímají. Tak třeba 600 miliard Kč, které by měl stát nějaký kanál, spojující na našem území řeky tří moří. Nebudeme zde rozporovat studii Ministerstva dopravy, podle které by se tato investice vyplatila. U ní totiž příliš závisí na úhlu pohledu a je jasné, že někomu by se to vyplatilo a jinému zas ne. Ona už i samotná studie se někomu velmi dobře vyplatila. Zkusme si spíš toto bájné číslo nějak přiblížit, aniž bychom si museli vzít na pomoc básnická přirovnání. První otázka je, zda lze toto numero považovat za bernou minci. Kdybychom použili analogii se stavbou tunelu Blanka, který měl stát 17 miliard a nakonec stál miliard 43, museli bychom jej vynásobit koeficientem 2,5 a došli bychom k famóznímu číslu 1 500 miliard, což je jeden a půl bilionu korun. Naopak při stavbě dálnic se během deseti let podařilo srazit jejich cenu o více než polovinu (doufejme, že ne i jejich kvalitu). Přesně z 342 milionů za kilometr na pouhých 152 milionů korun. Tady bychom zas museli dělit dvěma, tak raději zůstaneme u čísla původního. Takže to máme 600 miliard. Kolik to vlastně je? Třeba vzhledem k mému platu je to tak těžko představitelné, že by mi musela uklouznout nějaká méně spisovná metafora. Vzhledem k cenám za výstavbu infrastruktury to už ale uchopitelné je. O průplavech mám představy poněkud mlhavé, ale dálnice docela znám. Naše dálniční síť má v současnosti 1 248 km. Celkově chybí dobudovat zhruba 800 kilometrů. To by při stávajících cenách znamenalo, že na kompletní dokončení dálniční sítě bude třeba nějakých 120 miliard korun. Mytický kanál by tedy stál zhruba pět krát více než všechny naše plánované dálnice. A to už si tedy umíme představit, co je to za blbej nápad.

Pak zde máme ještě časové hledisko. Naše autostrády měly být všechny hotové do roku 2010, nyní se opatrně hovoří o roku 2050. U pětkrát větší investice bych to viděl tak na polovinu třetího tisíciletí. Jako budování pomníku to tedy také postrádá smysl (to faraoni byli jinačí pašáci, když největší Cheopsova pyramida byla postavena za pouhých dvacet let a stojí dodnes). Troufnu si proto tvrdit, že většina motoristů, potýkajících se denně s žalostným stavem naší silniční infrastruktury, plánovaným astronomickým investicím do vnitrozemních průplavů příliš nakloněna nebude. A to se ani nemusí ponořit do hry s velkými čísly. Stačí jedno docela malinkaté čísílko, které hovoří o tom, že v současné době v České republice operuje celých 33 (slovy třiatřicet) motorových nákladních lodí.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se