Glosa - Převážně o vážení

2023 09

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

už od středověku bylo známkou osvíceného panovníka, že čas od času vzal hadry a šel mezi lid. Není nad to se na vlastní kůži seznámit se skutečným stavem věcí. Bohužel toto pravidlo nectí ani dnes zdaleka všichni politici a myslí si, že osobní zkušenost jim nahradí neomezený přístup k informacím. Pohříchu si ovšem často z té záplavy vyberou informace falešné, zastaralé či zavádějící a pak takový od reality dobře odtržený politik může napáchat značné škody. V evropském měřítku se to třeba projevuje sněním o elektrických kamionech, které podpořeny hustou sítí vysokovýkonných nabíječek budou v boji za snižování emisí CO2 důstojným protivníkem eskalující výstavbě uhelných elektráren v Číně a Indii.

Ovšem v Česku zatím máme problémy poněkud přízemnější, takže si nelámeme hlavu s nabíječkami na parkovištích, když nemáme ani ta parkoviště. Naši salónní dopravní političtí experti se proto zaměřují na oblasti méně chimérické než elektromobilita, ale zato s lepším potenciálem pro snazší a rychlejší výdělek. U osobních automobilů to už báječně funguje s automatickým bezobslužným měřením rychlosti a následným pokutováním. Jelikož do tohoto systému ale automobily nákladní přispívají citelně méně, neboť jim to už z podstaty věci tolik nejede, je nyní ve fóru budování systému na automatické sankcionování za jejich přetěžování. O tom, že nebude tak jednoduché přesně na vysokorychlostních vahách změřit přesné tlaky na jednotlivé nápravy i celkovou hmotnost vozidla jsme psali již při první vlně zavádění této technologie. A přestože se ukázalo, že jsme měli pravdu, přichází nyní vlna druhá, podporována politiky, kteří rozhodně mezi lid za volanty velkých aut nikdy nesestoupili.

Svědčí o tom hřímání pirátského senátora Lukáše Wagenknechta, kterého zjevně problematika přetížených kamionů velmi rajcuje. Od něj se senátoři například mohli dozvědět, že je zcela běžnou praxí posílat přes západní Evropu zboží na dvou kamionech a před českými hranicemi jejich náklad přeložit na jeden mocně přetížený a šup s ním na naši nebohou dálniční síť. Když se hospodské kecy šíří v hospodách, je to pochopitelné, protože mysl přítomných často bývá poněkud zakalena. Šířit je ale v zákonodárném sboru je trapné. Dalším takovým nesmyslným argumentem, který se nestydí mnozí opakovat, je, že dosavadní vážení dokazuje třetinu kamionu přetížených. Tento mýtus patrně vygeneroval nějaký senzace chtivý novinář, který do svého titulku opomenul zahrnout, že převážení předcházel pečlivý předvýběr policie, která s dalekohledem na očích a bohatými zkušenostmi vybírá jen kousky nadějně přeložené kládami či stavebními materiály. Další takovou fintou, jak zajistit v očích veřejnosti nutnost výstavby dalších vysokorychlostních vah a zaplatit provoz těch stávajících, je záludné přesvědčení úředníků považovat pro tento případ klasický kamion za dvě samostatná vozidla. Celá souprava je sice pod váhovým limitem, tlaky na jednotlivé nápravy také nepřesahují stanovené tolerance 11 %, ale protože váha vyhodnotí zvlášť i celkovou hmotnost tahače a použije jen 5% toleranci, vyleze z toho už překročení jeho max. povolené hmotnosti 18 t. Samostatné návěsy sice běžně po silnicích nejezdí, samostatné tahače sice výjimečně ano, ale rozhodně se nedají přetížit. Když se však jejich v provozu nerozdělitelná souprava vychytrale považuje za dvě vozidla, přestupek je na světě a peníze do obecních kasiček se jen hrnou.

Je symptomatické, že země na západ od nás, které jistě netrpí technologickou zaostalostí, si jsou vědomy problematičnosti vysokorychlostního vážení, tento typ vah používají pouze k předvýběru a sankce udělují až po korektním převážení na stacionárních váhách. Možná je to také tím, že jejich bojovníci za lepší zítřky jsou již plně zaměstnáni náklaďáky na baterky a na podobné experimenty jim nezbývají kapacity.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se