Glosa - Případ pro Hlustvisiháka

2018 04

2018_04

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

předem se omlouvám, ale dnes se budeme trochu věnovat komunální satiře. Nehleďme na to, že minulý režim ji tak zdatně zdiskreditoval, když se tvářil, že kromě drobných společenských nešvarů socialismus žádný podstatnější důvod ke kritice neposkytuje. Vždyť třeba takový legendární Hlustvisihák ze scének Miroslava Homoly a Lubomíra Lipského dokáže rozesmát i dnes, nemluvě o modernějším pojetí tohoto druhu humoru v podání Miloslava Šimka a jeho různých partnerů. Takové Krampolovo lakonické hodnocení zimní přípravy silničářů větou „Soli máme dost!“ i dnes působí zcela přesvědčivě.

Ke komunální satiře se v současnosti netřeba uchylovat ani kvůli strachu z případného postihu za kritiku věcí podstatných. K takovým obavám už žádný důvod naštěstí neexistuje, a kdo tvrdí, že ano, je chronický zbabělec, nebo tím sleduje něco zcela jiného. Vynecháme tedy starosti o naši státní hymnu, zdraví pana prezidenta i stesky na Evropskou unii a mrkneme se na něco daleko prostšího, s čím si náš stát opravdu, ale opravdu neví rady. Totiž státní poznávací značky silničních vozidel. Problém už je samotné pojmenování. Jak by se mohlo zdát z výše uvedeného plného oficiálního sousloví, klidně by se mohlo jako zkrácený termín používat dříve běžné: státní poznávací značka (SPZ). To by ale bylo příliš jednoduché, SPZ je pouze přidělená kombinace znaků, zatímco ten kousek plechu, který si fyzicky připevňujeme na auto, je registrační značka. Anebo je to ještě jinak, protože ze současného znění zákona to nepochopí ani zdatný lingvista. Ovšem výroba inkriminovaných tabulek je tak zajímavý byznys, že několik let se vlekoucí, rušené a znovu vypisované tendry na jejich dodavatele se téměř vyrovnají tancům okolo mýta nebo rekonstrukce D1. Ještěže do toho nemohou mluvit ekologové, protože to by se nepochybně pořizování nových aut na několik let zadrhlo.

Když už se nějaké tabulky podaří vyrobit, nastává kardinální otázka jejich přídělu. Stát si je dobře vědom nejen svého vlastního korupčního potenciálu, ale tuší, že pokušení podstrkovaných bankovek budou od motoristů toužících po zajímavé číselné kombinaci vystaveni také úředníci značky přidělující. Když se po několika letech dohadování zavedla možnost koupit si značku dle svého gusta oficiálně za peníze, několik firem si z vcelku pochopitelných marketingových důvodů takové značky pořídilo. Třeba Dacia má na testovacích vozech značku DACIA a nějaké číslo. Chápu. Několik jedinců, kteří chtějí vypadat jako Rambo, tam mají třeba RAMBO007. To už je trochu na pováženou, ale budiž. Jenže se trochu pozapomnělo, že normální značky jako třeba 1A10001 si pořídil většinou člověk, který tím dával najevo, že je boss. A protože značka za peníze nemá sedm znaků, ale osm, tak ten, kdo má 1A100001, už na první pohled nevypadá jako boss, ale jako šašek, který utratil deset tisíc, aby jako boss vypadal. Takže jsme tam, kde jsme byli a na ministerstvu opět vzniká akční plán, jak zúčastněné strany odradit od toho nekontrolovaného předávání bankovek. Antikorupční systém přidělování registračních značek bude v blízké době představen a s největší pravděpodobností bude spočívat v nějakém automatickém losování a následném přídělu RZ. Takových losovacích systémů, z jejichž osudí pak na někoho vypadlo trestní oznámení za zneužití, jsme již zažili několik. Není třeba se obávat, že tento dopadne jinak. Daleko více je třeba se ale obávat, že pro poctivé občany toužící pouze po hladkém a rychlém přihlášení vozidla se situace nějak zkomplikuje a úřední úkon se protáhne. Snad se alespoň nic nezmění na tom, že si dopravce bude moci, byť neoficiálně, rezervovat již vylosované RZ, aby se nezdržovalo uvedení nového auta do provozu. Škoda, že pánové Homola a Lipský to celé již sledují z hereckého nebe, jistě by pro ně autor jejich skečů o Hlustvisihákovi pan Bedřich Zelenka připsal nějaký ten nový díl navíc.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se