Nouzové únikové masky podle ADR 2009
11.12.2008 Autor: Ing. Jaromír Kahuda
Novelizovaný pododdíl 5.4.3.4 ADR účinný od 1. 1. 2009 uvádí toto znění:
Dodatečná výbava vyžadovaná pro určité třídy
- nouzová úniková maska b pro každého člena osádky vozidla musí být při přepravě ve vozidle pro čísla bezpečnostních značek 2.3 nebo 6.1;
V poznámce je pak uvedeno:
b Například nouzová úniková maska s kombinovaným plynovým/prachovým filtrem typu A1B1E1K1-P1 nebo A2B2E2K2-P2, která je podobná masce popsané v normě EN 141.
Je skutečností, že ČSN-EN 141 je již neplatná, byla neplatná i v období platnosti Příloh A a B 2007.
Není známá definice nouzová únikové masky, zřejmě je to normální celoobličejová maska, tak pro ni platí norma EN 136 „Ochranné prostředky dýchacích orgánů. Celoobličejové masky. Požadavky, zkoušení, značení."
Pro filtry platí bývalá EN 141, nyní EN 14387+A1 „Ochranné prostředky dýchacích orgánů. Protiplynové a kombinované filtry. Požadavky, zkoušení, značení".
Z toho výkladem vyplývá, že ADR nestanovuje striktní požadavek na dodržení EN 141, ale na vlastnosti filtru (kombinovaný protiplynový/prachový filtr typu A1B1E1K1-P1 nebo A2B2E2K2-P2, podobný masce popsané v normě EN 141).
EN 141 uváděla tyto typy fitrů:
EN 141 uváděla tyto třídy filtrů:
ČSN EN 143871+A1 tyto údaje v zásadě zachovává.
Rozšiřuje se o symbol R, který udává že filtr se dá vícekrát použít. R se vztahuje pouze k písmenu P, lze tedy tento filtr opakovaně používat jako ochranu proti částicím.
Filtr protiplynový u látek, které jsou výrazně cítit je možno užívat také opakovaně do doby, kdy uživatel v nasazené masce ucítí tento plyn. Pak se musí okamžitě ze zamořeného prostoru odejít a filtr vyměnit - koncentrace plynu v masce po prvním průrazu stoupá velice rychle a brzy dosáhne koncentrace venkovní.
Filtry třídy 1 tedy např A1B1E1K1P1 R mohou být používány do maximální koncentrace 1000 ppm (parts per milion - to jsou mililitry plynu v 1m3 , tedy 1000 ml (1 litr) v kubíku).
Filtry třídy 2 do koncentrace 5 000 ppm, třídy 3 pak do 10 000 ppm.
Doporučujeme filtry třídy 2, protože při úniku může být v blízkosti tohoto místa koncentrace dost vysoká.
U protiprachových filtrů, pro které platí norma EN 143:2000/A1:2006 „Ochranné prostředky dýchacích orgánů. Filtry proti částicím. Požadavky, zkoušení, značení" je to jinak - filtry třídy 1 mají účinnost 80%, třídy 2 - 94% a třídy 3 - 99,95%.
Filtr, který je kombinovaný je složený z protiplynového a protiprachového filtru, takže může být označen např. A2B2E2P3 R.
Filtry třídy 2 jsou většinou kombinované s filtrem P3, protože jsou již dost drahé a v této kombinaci je lze používat i proti radioaktivním látkám i proti mikrobům, virům a sporám.
S ohledem na uvedený výklad se doporučuje používat dle novelizovaného pododdílu 5.4.3.4 ADR nouzové únikové masky s filtry A2B2E2K2-P2 R.
Označení vozidel přepravující odpad
01.10.2008 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska
Dne 1.11.2008 vstupuje v platnost vyhláška č.374/2008 Sb. která ukládá dopravcům novou povinnost při označování vozidel.
Citace z uvedené vyhlášky:
§ 2
Označení motorových vozidel přepravujících odpad
(1) Motorová vozidla přepravující odpad po veřejně přístupných pozemních komunikacích musí být označena dvěma pravoúhlými reflexními bílými výstražnými tabulkami o šířce 40 cm a výšce minimálně 30 cm s černým nápisem „A" o výšce písmene 20 cm a tloušťce 2 cm. Reflexní vlastnosti výstražných tabulek musí splňovat požadavky homologačního předpisu Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů o značení těžkých a dlouhých vozidel a jejich přípojných vozidel a během přepravy musí být viditelně umístěny vpředu a vzadu na vozidle kolmo k jeho podélné ose.
U jízdních souprav musí být zadní tabulka připevněna na zadní straně přípojného vozidla.
Poradce pro přepravy nebezpečných věcí není zbytečný přepych
26.05.2008 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska
Zákonná povinnost odesilatelů a dopravců nebezpečných věcí stanovit ve firmě poradce DGSA platí již od 1.12.2002.
Neinformovaný člověk by si mohl myslet, že tento požadavek již dávno splnili všichni, kterých se tato povinnost týká. Jaký je současný stav zřejmě nikdo přesně neví, ale podle skutečností, které v poslední době řeší naše poradenské středisko, nejsem velkým optimistou. Jako příklad za všechny zde uvádím příběhy dvou firem, které se vlastní vinou dostali do naprosto zbytečných problémů.
Příběh první:
Firma vyrábí a odesílá chemické výrobky v malém množství, převážně po území České Republiky. Jednoho dne přijali objednávku na dodávku podlimitního množství nebezpečné látky do sousedního státu. Zakázku zabalili, naložili na vlastní vozidlo a řidič se vydal na cestu. Pár kilometrů po překročení hranic byl zastaven rakouskou policií a podroben silniční kontrole, zaměřené na dodržování Dohody ADR při přepravě nebezpečných věcí. Kontrola skončila pokutou 4900 € ! Výše pokuty donutila management firmy přijmout odpovídající opatření a rozhodli se proto, že si sjednají externího poradce DGSA. Při auditu firmy jsme zjistili, že pokuta byla udělena za nesprávně zabalený a označený náklad, nefunkční hasící přístroj a chyby v průvodních dokladech. Přestože firma působí v oboru již řadu let, nebyl žádný ze zaměstnanců školen v problematice ADR a ve firmě nebyla k dispozici příručka ani jiný písemný materiál, ze kterého by zaměstnanci mohli čerpat potřebné informace. Nikdo z firmy, která provádí balení a odesílání nebezpečných věcí nevěděl že v Dohodě ADR existují pokyny pro balení a požadavky na obaly !
Příběh druhý:
Stal se v dopravní firmě, která se mimo jiné aktivity zabývá také přepravou nebezpečných věcí. Majitel firmy stále odkládal podpis poradenské smlouvy, přestože si byl vědom, že poradce DGSA mít musí. Řidič této firmy převážel náklad barev a když přijel v Holandsku na místo vykládky, byl zdejším personálem upozorněn, že mu barva z poškozeného obalu vytéká z vozidla. Dostal se do situace, kdy nevěděl jak se má zachovat a ještě ke všemu ho posádka sousedního vozidla nutila, aby zavolal na tísňovou linku hasičů. Ani dispečeři firmy mu telefonicky nedokázali poradit, tak celou situaci vyřešili tím, že mu dali telefonní číslo našeho poradenského střediska. Vše nakonec proběhlo v klidu, bez hasičů a za spolupráce personálu na vykládce byl náklad vyložen a vytékající barva uklizena.
...Tyto dva příběhy zde uvádím proto, aby si odesilatelé a dopravci nebezpečných věcí, kteří stále ještě nemají poradce DGSA uvědomili, že se i oni mohou dostat do podobných situací, které nemusí skončit jen pokutou, nebo nepatrnou škodou. Restrukturalizovaná Dohoda ADR stanovuje povinnosti jednotlivých účastníků při přepravě nebezpečných věcí a není na místě je podceňovat.
Problematika dopravní značky B 19
24.05.2008 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska
Obdrželi jsme stanovisko MD ve kterém je uvedeno:
Dne 28. února se v budově Ministerstva dopravy uskutečnilo setkání Expertní skupiny k problematice dopravní značky B 19 "Zákaz vjezdu vozidel přepravující náklad, který může způsobit znečištění vody".
Cílem této expertní skupiny bylo ujednocení názoru na možnost vjezdu prázdné nevyčištěné cisterny ADR do oblasti omezené zákazovou dopravní značkou B 19.
Závěr této expertní skupiny je následující:
Pokud má cisternové vozidlo v přepravním dokladu uvedeno že je prázdné (např. zápis PRÁZDNÉ CISTERNOVÉ VOZIDLO, POSLEDNÍ NÁKLAD: UN 1202...) rozumí se tím, že nepřeváží náklad. Proto je prázdným nevyčištěným cisternám a cisternovým kontejnerům do oblasti ohraničené dopravmí značkou B 19 vjezd povolen.
Tento závěr koresponduje s názorem zástupců Ministerstva dopravy a je stanoviskem Odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy k problematice zákazové značky B 19.
Stanovisko je podepsáno Ing. Ladislavem Němcem, ředitelem Odboru silniční dopravy.