Informace klubu DGSA 2009

Klasifikace tunelů podle ADR v Holandsku

21.12.2009 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska

Klasifikace tunelu HolandskoTermín ukončení klasifikace tunelů (ADR 2009 - přechodné období podle kapitoly 1.6.1.12 končí 31.12.2009) se rychle blíží. Další informace o zařazených tunelech zveřejnilo Holandsko.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vybrané informace k MEMU

15.12.2009 Autor: Vladimír Lison, lektor

MEMU = „Mobilní jednotka připravující výbušniny".

Vybrané informace a fotografii této novinky v dohodě ADR 2009 naleznete zde v příloze PDF.


Brzdové systémy vozidel EX III, FL, OX a AT - DOPLNĚNO

27.11.2009 Autor: MD ČR

Na základě doplnění některých souvislostí mezi ustanovením oddílu 9.2.3 ADR Brzdový systém a požadavky předpisu EHK 13 resp. Směrnice 71/320/EHS z hlediska brzdových systémů vozidel EX III, FL, OX a AT uvádíme doplněné stanovisko k této věci.

Brzdové systémy [PDF]


Portugalsko - Dohoda ADR 2009 nevstoupila v platnost

07.09.2009 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska

Podle informací zveřejněných ve věstníku ITD není zatím v Portugalsku platná nová Dohoda ADR (edice 2009). Proto je pro přepravu nebezpečných věcí v Portugalsku dočasně v platnosti Dohoda ADR 2007.

Zejména požadavky na písemné pokyny, mohou způsobit v oblasti silniční přepravy problémy (Dohoda ADR, kapitola 5.4.3 "Písemné pokyny").

Portugalská policie údajně neakceptuje obecné písemné pokyny podle dohody ADR 2009, ale stále vyžaduje zvláštní pokyny pro každý typ nebezpečných věcí přepravovaných ve vozidle.

Předpokládá se, že ADR 2009 bude implementována do portugalských právních předpisů do konce roku 2009.

Z uvedeného článku není zřejmé, zda se tento problém nevztahuje jen na vnitrostátní přepravy. (Podle SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2008/68/ES by pro mezinárodní přepravy měla i v Portugalsku platit Dohoda ADR 2009, třeba že nebyla zveřejněna v místní legislativě).

Předejít možným problémům se dá jedině tak, že je řidič vybaven mimo nových písemných pokynů ještě původními (jen pro portugalské kontrolní orgány!), tak jak byly požadovány dohodou ADR 2007.


Brzdové systémy vozidel EX III, FL, OX a AT

07.09.2009 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska

Velmi často se vyskytují dotazy a různé výklady ohledně ustanovení příloh A a B Dohody ADR platných od 1.1.2009 z hlediska brzdových systémů vozidel EX III, FL, OX a AT. Nejasnosti jsou zejména proto, že jsou zde v rámci ustanovení oddílu 9.2.3 ADR Brzdový systém uplatňovány i požadavky předpisu EHK 13 resp. Směrnice 71/320/EHS.

Vzhledem k závažnosti a složitosti této problematiky se pod záštitou Ministerstva dopravy sešla skupina expertů, jejímž členem byl za Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Ing. Jaromír Kahuda. Expertní skupina vypracovala stanovisko, které máte k dispozici v příloze.

Brzdové systémy [PDF]


Klasifikace tunelu Fréjus podle ADR

12.08.2009 Autor: IRU

FrejusPodle sdělení (nařízení č. 19 v prefektuře Savoy a S.I.T.A.F. ze dne 09.06.2009, čl. 9) je tunel Fréjus zařazen od 1.7.2009 do kategorie „C" a současně v něm platí dodatečné podmínky podle níže uvedené tabulky.

frejus


Dvě mrtvé osoby při práci v cisterně

10.07.2009 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska

Dva pracovníci (27 a 32 let) zemřeli v důsledku pracovního úrazu (2. července, 11.15 hodin) na pracovišti dopravní firmy. Také další personál měl zdravotní potíže. Tři hasiči a jeden zaměstnanec firmy museli být převezeni do nemocnice. Deset osob muselo být lékaři zkontrolováno na místě.

Podle prvních informací dva pracovníci čistili cisternový kontejner v pracovní hale. Zřejmě v cisterně upadli do bezvědomí. Po vyproštění z cisterny a první pomoci na místě, byli odvezeni do nemocnice. Veškerá pomoc však byla příliš pozdní a oba dva následky otravy nepřežili. Poslední náklad cisterny byl deklarován jako Methyl Methacrylate.

Po loňské tragické události v Molfettě jde o další nehodu, která má na svědomí lidské životy. Je nezbytně nutné se z těchto případů poučit a provést kontrolu stávajících postupů.

Před vstupem do cisterny by měly být dodrženy minimálně tyto zásady:

  • Cisterna musí být vyčištěna (záznam/dokument o provedeném čištění).
  • Koncentrace vzduchu uvnitř cisterny musí být změřena.
  • V cisterně se nezdržovat dlouho (sledovat čas v minutách).
  • Musí být zajištěn dozor nad prací v cisterně.

Dodržujte bezpečnostní instrukce a před výstupem do cisterny proškolte personál!

Tato neštěstí by měla být pro provozovatele čistících stanic a cisteren dostatečným varováním. Školte pravidelně personál, včetně nových pracovníků. Nezapomeňte, že také řidiči cisteren mají být prokazatelným způsobem seznamováni s obsluhou zařízení, včetně všech rizik, která jejich práci provázejí. I oni mají být vybaveni písemným postupem pro obsluhu cisterny, který jednoznačně definuje veškeré zakázané činnosti. V případech, kdy nejsou tato opatření provedena, nese odpovědnost za pracovní úrazy zaměstnavatel!


Označování cisteren

17.06.2009 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska

V úvodu musím podotknout, že se nejedná o žádnou novinku v předpisech ADR. Povinnost dopravce, kterou níže připomínám, byla stanovena již v Dohodě ADR 2005, ne-li dříve (starší Dohodu nevlastním). Věřím že většina dopravců má tuto záležitost vyřešenu, ale protože se při auditech ISO stále setkávám s případy, kdy řidič dostal za chybějící údaje na cisterně pokutu, považuji za vhodné krátké připomenutí.

Dohoda ADR v kapitole 6.8 stanoví, jaké údaje mají být uvedeny na cisternách. Zmiňovaný problém se týká hlavně článku 6.8.2.5.2, kde je mimo jiné uvedeno:

6.8.2.5.2
Na cisternovém vozidle samém nebo na tabulce musí být napsány tyto údaje:

- jméno vlastníka nebo provozovatele,
- provozní hmotnost a
- největší povolená hmotnost,

(Tyto údaje se nevyžadují v případě vozidel přepravujících snímatelné cisterny)

Za číselnou hodnotu je nutné připojit měrovou jednotku.

Dopravci toto zpravidla řeší uvedením požadovaných údajů na samolepce - v takovém případě je vhodná pravidelná kontrola stavu a čitelnosti.

Zatím jsem se nesetkal, že by samolepku policista neuznal. Pokud máte opačné zkušenosti, nebo jiný způsob řešení, napište do diskusního fóra Klubu DGSA!


Písemné pokyny ADR 2009

15.06.2009 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska

V prosinci loňského roku jsme v článku „Písemné pokyny 2009" informovali o povinnosti dopravců vybavit řidiče písemnými pokyny. Ve zmíněném článku jsme jako zdroj ke stažení těchto pokynů uvedli www.unece.org a www.iru.org.

Vzhledem k novým informacím o striktním požadavku Policie ČR na dodržení formy písemných pokynů upozorňuji na článek Dohody ADR: 5.4.3.4 Písemné pokyny musí odpovídat následujícímu čtyřstránkovému vzoru, jak pokud jde o jejich formu, tak i obsah.

Policie nebude tolerovat žádné dodatečné úpravy písemných pokynů. Jedná se například o přidávaná loga firem, různá podbarvení, nebo zvýraznění.

Doporučuji proto výhradně používat čtyřstránkové písemné pokyny zpracované podle WP15 (zdroj www.unece.org) a nijak je dále neupravovat!

Nezapomeňte že přechodné období pro používání starých písemných pokynů končí 30.6. a od 1.7.2009 musí mít posádka vozidla pokyny nové!
Upozorňuji také na článek Dohody ADR: 5.4.3.2 Tyto pokyny musí poskytnout dopravce osádce vozidla před započetím jízdy v jazyce (jazycích), ve kterém (kterých) je každý člen osádky schopen je přečíst a porozumět jim. Dopravce musí zajistit, aby každý dotčený člen osádky vozidla pokynům porozuměl a byl schopen podle nich správně postupovat.

Písemné pokyny ke stažení:

česky~ anglicky~ německy~ francouzsky~ polsky~ holandsky ~ holandsky (Belgie) ~ španělsky~ italsky~ maďarsky~ rusky~ lotyšsky~ litevsky~ rumunsky~ turecky~ estonsky


Klasifikace tunelů podle ADR ve Velké Británii

10.06.2009 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska

Termín ukončení klasifikace tunelů (ADR 2009 - přechodné období podle kapitoly 1.6.1.12 končí 31.12.2009) se pomalu blíží a začínají se objevovat další informace o zařazených tunelech.

tabPodle sdělení vlády Velké Británie budou tunely na území Spojeného Království klasifikovány podle následující tabulky:

 

Všechny ostatní tunely budou klasifikovány jako kategorie "A", tedy bez omezení pro ADR.

 

Zdroj: www.unece.org,

dokument ECE/TRANS/WP.15/2009/7


ADR - žádosti o přepravu

15.05.2009 Autor: Odbor informací

Pro dopravní společnosti, zabývající se přepravou nebezpečného zboží uvádíme níže odkaz na internetové stránky UNECE, na kterém najdete seznam kompetentních orgánů ve 44 zemích, na které je možné směřovat žádosti o přepravu ADR.

Žádosti o přepravu ADR


Rusko - nová pravidla pro přepravy nebezpečných věcí

13.05.2009 Autor: Miloslav Válek, vedoucí poradenského střediska

Pro silniční přepravu nebezpečných věcí, vyjmenovaných v Dohodě ADR v tabulce 1.10.5 (vysoce rizikové nebezpečné věci) je na území Ruské federace nově zapotřebí speciální povolení.

Důvodem je nový článek 4 v ruském federálním zákonu o státních kontrolách mezinárodní silniční dopravy, který nabyl účinnosti 4. dubna 2009.

Povolení musí být součástí dokladů ve vozidle před vjezdem do Ruské federace. Toto povolení nenahrazuje běžné povolení pro přepravu nebezpečných věcí!

Zmíněné nové opatření doplňuje podobné opatření pro leteckou přepravu vysoce rizikových nebezpečných věcí.

zdroj: ITD

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se