Informační portál 2012 - 2013

Stanovisko k dodatečným bezpečnostním požadavkům na vozidla EX/III

7. 7. 2013 Autor: Ing. Jaromír Kahuda


V kapitole 9.7.9 Dohady ADR jsou od 1. 1. 2013 uvedeny dodatečné bezpečnostní požadavky na vozidla EX/III (vozidla EX/III musí být vybavena automatickými systémy pro hašení požáru v motorovém prostoru, ochrana nákladu proti požáru pneumatik musí být zajištěna kovovými tepelnými stínícími kryty). Toto nové ustanovení je ale umístěno v kapitole 9.7 ADR DODATEČNÉ POŽADAVKY NA NESNÍMATELNÉ CISTERNY (CISTERNOVÁ VOZIDLA), BATERIOVÁ VOZIDLA A KOMPLETNÍ NEBO ZKOMPLETOVANÁ VOZIDLA POUŽÍVANÁ PRO PŘEPRAVU NEBEZPEČNÝCH VĚCÍ VE SNÍMATELNÝCH CISTERNÁCH S VNITŘNÍM OBJEMEM VĚTŠÍM NEŽ 1 m3 NEBO V CISTERNOVÝCH KONTEJNERECH, PŘEMÍSTITELNÝCH CISTERNÁCH NEBO MEGC S VNITŘNÍM OBJEMEM VĚTŠÍM NEŽ 3 m3 (VOZIDLA FL, OX A AT).

Dotaz zní, zda se nový požadavek na konstrukci vozidel EX/III vztahuje na všechna vozidla typu EX/III (tahače, které mají v osvědčení typ EX/III; samostatná vozidla pro přepravu výbušnin, která mají v osvědčení typ EX/III)?

Objevil se totiž výklad, že se nový požadavek vztahuje na vozidla - např. tahače, která mají v osvědčený typ EX/III vedle typů FL, OX, AT.

 

Odpověď - dodatečné bezpečnostní požadavky na vozidla EX/III.

9.7.9 Dodatečné bezpečnostní požadavky na vozidla EX/III

9.7.9.1 Vozidla EX/III musí být vybavena automatickými systémy pro hašení požáru v motorovém prostoru.

9.7.9.2 Ochrana nákladu proti požáru pneumatik musí být zajištěna kovovými tepelnými stínicími kryty.

Toto novelizované ustanovení je uvedeno v kapitole 9.7 ADR DODATEČNÉ POŽADAVKY NA NESNÍMATELNÉ CISTERNY (CISTERNOVÁ VOZIDLA), BATERIOVÁ VOZIDLA A KOMPLETNÍ NEBO ZKOMPLETOVANÁ VOZIDLA POUŽÍVANÁ PRO PŘEPRAVU NEBEZPEČNÝCH VĚCÍ VE SNÍMATELNÝCH CISTERNÁCH S VNITŘNÍM OBJEMEM VĚTŠÍM NEŽ 1 m3 NEBO V CISTERNOVÝCH KONTEJNERECH, PŘEMÍSTITELNÝCH CISTERNÁCH NEBO MEGC S VNITŘNÍM OBJEMEM VĚTŠÍM NEŽ 3 m3 (déle jen cisterny) (VOZIDLA FL, OX A AT)).

Tím, že nový požadavek na konstrukci vozidel EX/III není umístěn v 9.4 ADR (DODATEČNÉ POŽADAVKY NA KOMPLETNÍ NEBO ZKOMPLETOVANÁ VOZIDLA EX/II NEBO EX/III), ale v ustanovení o cisternách lze vyloučit, že se vztahuje na všechna vozidla typu EX/III (např. tahače, které mají v osvědčení typ EX/III), ale pouze na cisterny. To lze dovodit s jistotou.

 

Další otázka je určit na co se ustanovení 9.7.9 Dodatečné bezpečnostní požadavky na vozidla EX/III vztahují.

Formálně vzato, vztahují se na vozidla EX III, kterými jsou nesnímatelné cisterny (cisternová vozidla), bateriová vozidla a kompletní nebo zkompletovaná vozidla používaná pro přepravu nebezpečných věcí ve snímatelných cisternách s vnitřním objemem větším než 1 m3 nebo v cisternových kontejnerech, přemístitelných cisternách nebo MEGC s vnitřním objemem větším než 3 m3.

Když vezmeme v úvahu definice:

9.4.3 Vozidla EX/III
9.3.4.1 Vozidla musí být konstruována, vyrobena a vybavena tak, aby výbušné látky a předměty byly chráněny před vnějšími riziky a nepříznivým počasím. Tato vozidla musí být uzavřená. Kabina řidiče musí být od ložného prostoru oddělena celistvou stěnou (beze spár). Povrch ložného prostoru musí být celistvý (beze spár).
Kotevní úchyty pro upevnění nákladu mohou být instalovány. Všechny spoje musí být utěsněny. Všechny otvory musí být uzamykatelné. Jejich dveře nebo uzávěry musí být zkonstruovány a umístěny tak, aby překrývaly spoje.
9.3.4.2 Nástavba musí být vyrobena z tepelně odolných a ohnivzdorných materiálů o minimální tloušťce 10 mm. Materiály klasifikované jako Třída B-S3-d2 podle normy EN 13501-1:2002 se považují za splňující tento požadavek.
Pokud je materiálem použitým pro nástavbu kov, musí být celý vnitřek nástavby pokryt materiály splňujícími tentýž požadavek.

9.3.5 Motor a ložný prostor
Motor pohánějící vozidla EX/II nebo EX/III musí být umístěn před čelní stěnou ložného prostoru; může však být umístěn i pod ložným prostorem, pokud je to provedeno takovým způsobem, aby jakékoli nadměrné teplo nevyvolalo riziko pro náklad zvýšením teploty na vnitřním povrchu ložného prostoru nad 80 °C.

9.3.6 Vnější zdroje tepla a ložný prostor
Výfukový systém vozidel EX/II a EX/III nebo jiné částí kompletních nebo zkompletovaných vozidel musí být konstruovány a umístěny tak, aby jakékoli nadměrné teplo nevyvolalo riziko pro náklad zvýšením teploty na vnitřním povrchu ložného prostoru nad 80 °C.

9.3.7 Elektrické příslušenství
9.3.7.1 Jmenovité napětí elektrického systému nesmí přesáhnout 24 voltů.
9.3.7.2 Jakékoli osvětlení v ložném prostoru vozidel EX/II musí být umístěno na stropě a zakryto, tj. s žádným vyčnívajícím vedením nebo žárovkou.
V případě skupiny snášenlivosti J musí být ochrana elektrické instalace nejméně IP 65 (např. způsob antideflagrační ochrany EEx d). Jakékoli elektrické zařízení přístupné z vnitřku ložného prostoru musí být dostatečně chráněno proti mechanickému nárazu zevnitř.
9.3.7.3 Elektrická instalace vozidel EX/III musí splňovat příslušné požadavky uvedené v 9.2.2.2, 9.2.2.3, 9.2.2.4, 9.2.2.5.2 a 9.2.2.6.
Elektrická instalace v ložném prostoru musí být chráněna proti prachu (ochrana nejméně IP 54 nebo ekvivalentní), nebo, v případě skupiny snášenlivosti J, nejméně IP 65 (např. způsob antideflagrační ochrany EEx d).

1.2 „Uzavřené vozidlo" vozidlo s uzavíratelnou nástavbou;

4.3.2.1.1 Látka podléhající ADR může být přepravována v nesnímatelných cisternách (cisternových vozidlech), snímatelných cisternách, bateriových vozidlech, cisternových kontejnerech, cisternových výměnných nástavbách a MEGC pouze tehdy, pokud je ve sloupci (12) tabulky A v kapitole 3.2 uveden kód cisterny podle 4.3.3.1.1. a 4.3.4.1.1.

Nově od 1. 1. 2013 je v tabulce 3.2.A u UN 0331 TRHAVINA, TYP B uveden ve sl. 12 kód S2,65AN(+) a ve sl. 14 EX III.
Ve sl.13 je nově uvedeno TU3, TU12, TU41, TC8, TA1, TA5.
V 6.8.4 není v české verzi uveden výklad TC8. Dále se domnívám, že by zde mělo být uvedeno i TU40.

Z výše uvedeného vychází závěr, že ustanovení 9.7.9 se týká jen vozidel EX III, která jsou cisternami, nevztahuje se na ostatní vozidla.


 


cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se