Glosa - Auta versus realita

Nová položka 2

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

 

asi protože mám tu čest stále se setkávat s novými osobními i užitkovými automobily, docela intenzivně si uvědomuji, jak překvapivě moc se jejich vybavení a funkce rozcházejí s legislativou, někdy i požadavky zákazníků a v poslední době i s okolní realitou. U té legislativy jsme si už tak nějak zvykli, že není nejpružnější, ale nebrat ohledy na zákazníky a na svět okolo?

Začněme tím, co by v automobilu mělo být, a není, a naopak. Před pár lety nemyslitelné, dnes naopak standard je auto bez rezervy. Samozřejmě vím, že existují opravné sady a civilizovaný člověk si stejně nebude špinit ruce a zavolá asistenci, ale ono je to složitější. Žije­li někdo dobrodružnějším životem a přesunuje se autem i jinam než na nákup a do práce, zákonitě narazí na limity těchto náhradních řešení. Osobně jsem jednou prorazil pneumatiku v horském úseku dálnice v Itálii, a co čert nechtěl, byla navíc neděle 1. května, tedy Svátek práce. Rezervu jsem sice měl, ale díky geniální konstrukci svého rovněž italského auta nešla vyndat a tak trochu srostla se svým hostitelem. Než za této situace a bez znalosti italštiny sehnat odtahovku, bylo snazší a rychlejší spolehnout se na pomoc domorodých a ochotných automobilistů. Ale i v Česku jsem byl svědkem situace, kdy se proražená díra v pneumatice vyloženě vysmívala všem lepicím sadám, dorazivší asistence neměla žádné podobné kolo k dispozici a teprve až třetí odtahovka byla schopna nízký sporťák bez újmy naložit. Zábava na půl dne. Chápu, že dnes na silnicích není tolik koní trousících podkováky a defekty jsou jednou za čas, chápu, že rezerva musela ustoupit snahám o odlehčení, potažmo dosažení snížení vypouštěných emisí CO2, chápu, že na jejím místě jsou dnes zhusta bateriové články, ale stejně se mi po té jistotě v kufru stýská. Ze stejného ranku je pak zmenšování nádrží, rovněž vytěsňovaných rostoucím počtem baterií.

Naopak v autě máme řadu věcí, které tak úplně nejsou legislativně košer, ale všichni dělají, že to nevidí. Nebudu zpochybňovat zákaz telefonování. Vždyť pokaždé, když se auto přede mnou začne chovat podivně, jako by si jeho řidič vylil horké kafe na nohy, ukáže se, že si buď jeho řidič skutečně vylil horké kafe na nohy, nebo telefonuje či šmudlá obrazovku svého mobilního přístroje. Proč se tedy ale skoro celý interiér moderních aut skládá s mobilních telefonů a šmudlat obrazovku musíme kdykoliv si chceme přitopit nebo přeladit rádio? Rovněž nezpochybňuji nutnost dobrého výhledu z auta, když mu ale stojí v cestě jednotka kasírující peníze, nikomu to nevadí. Jistě si také z autoškoly pamatujete něco o zákazu vyřazování rychlosti ve vozidlech nad 3 500 kg. Dnes si ovšem moderní kamiony plachtí, kdykoliv to elektronika uzná za vhodné. Ono tedy prý nejde o klasické vyřazení rychlosti, ale kdo viděl někdy řez moderní převodovkou, která je absurdní směsicí hřídelí a rozmanitých ozubených kol a koleček, tomu je jasné, že výrobce si prakticky může tvrdit, co chce, a nikdo mu to nebude rozporovat. A co takové „Nemluvte za jízdy s řidičem!“ ­ to by všem navigacím sklaplo a majitelé mercedesů by přišli o svou oblíbenou zábavu, když se jim jejich vůz při každé zmínce o něm vměšuje do rozhovoru a žádá instrukce.

Ale abych nevypadal jako nějaký odpůrce pokroku, uznávám, že prostě jisté věci odnes čas. Ještě živě si třeba pamatuji, že bylo běžné vozit náhradní kanystr s benzínem či naftou. A to nemyslím na začátky motorismu, kdy se benzín prodával toliko v lékárnách. I v osmdesátkách bylo pump řádově méně, otevírací doba byla jak ve státních úřadech za pandemie, a když už jste měli štěstí a dorazili k otevřené benzínce, tak se zrovna přečerpávalo. Nebo jako v případě pumpařů od Zlaté podkovy zavíralo. To se dnes vyřešilo ke všeobecné spokojenosti, takže se to bude měnit. U vybitého auta vás spasí elektrocentrála, u vodíkových vozidel vkusný pancéřový kanystřík podchlazený na dvě stě stupňů. Ale snad i v této pochmurné budoucnosti bude možnost vzít obyčejný kanystr, dojít opět do lékárny pro trochu toho benzínu a oživit ve svém dobře zakonzervovaném veteránu ten úžasný spalovací motor.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se