Glosa - Autobusům končí home office

Obalka 2022 06

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

po dvou letech jsou v Evropě zrušeny téměř všechny covidové restrikce a deprivované obyvatelstvo se houfně chystá vyrazit na dovolenou. Potvrdilo se mi to, když jsem na Booking.com pátral po nějakém ubytování na druhou půlku července, až odevzdám do tiskárny 7. číslo Transport magazínu. Skoro celá Itálie je totálně vyprodaná. Zatímco pro mě je to poněkud špatná zpráva, pro naše dopravce se zájezdovými autobusy je to zpráva velmi dobrá.

Že život začíná najíždět do svých starých kolejí, se ukázalo již ve druhém čtvrtletí, kdy prudce stoupl zájem o dopravy na školy v přírodě a školní výlety. Za krásami a památkami naší vlasti se ale vydalo tímto nejlevnějším a nejbezpečnějším způsobem i dospělé obyvatelstvo a mnoho rodin se nyní chystá i do zahraničí. Jenže smůla nechodí po horách, ale zjevně si poslední dobou zasedla na autobusové dopravce. Po dvou letech opečovávání hibernujících autokarů se totiž ukázalo, že je nemá kdo řídit. Mnoho řidičů opustilo své povolání ze zdravotních důvodů, šlo do důchodu nebo se prostě muselo začít živit jinak, a noví z pochopitelných důvodů nepřicházeli. Tento výpadek nahradit však bude velmi těžké až nemožné. Řídit autobus je přece jen stále trochu jiný level práce než řízení náklaďáku. V první řadě je to enormní zodpovědnost za padesát pasažérů za zády. Řidič autobusu je před těmito pasažéry neustále reprezentantem své firmy a musí se podle toho chovat a také vypadat. Je vystaven nepřetržité práci s lidmi, což by si v případě mnoha českých turistů zasloužilo i výcvik psychologický a možná i psychiatrický. Doma nejsou o nic víc než řidiči kamionů a kromě běžné silniční šikany se musí potýkat s restrikcemi a poplatky ve světových metropolích, Český Krumlov v to počítaje. Takoví řidiči nerostou na stromech a asi nepřijdou ani ze zahraničí. Vždyť odedávna patřili k řidičské šlechtě, o čemž svědčí jejich láska a hrdost na toto povolání i v důchodovém věku. Mnozí z nich vynaložili rodinné prostředky a všechen svůj volný čas a um na nákup starého erťáku a dnes s ním dělají radost okolí a jsou vyhledávanými svatebními dopravci. Málo platné, jako je snem Američana jet na svatbu desetimetrovou limuzínou s barem plným fajnové whisky a francouzského šampusu, česká svatba se nejraději přepravuje šedesátiletou Škodou RTO plíživou rychlostí a za rachotu v kabině umístěného motoru, který z kopce krotí ohromnou pákou motorové brzdy šofér v modré uniformě ČSAD.

Bohužel, autobusoví dopravci nemohli své řidiče v dobách lockdownů poslat na home office a nyní je povolat do práce. Ostatně s tím mají problém i jiné kapacity. Takový Elon Musk sice zaměstnance na home office poslal, ale nyní je nemůže dostat zpět. I když si z Elona v souvislosti s elektrickým tahačem Tesla Semi můžeme utahovat, že je to tahač, který svět neviděl a nápadně připomíná jitrnici z filmu Dařbuján a Pandrhola, je to génius. Génius nejenže zhmotnil elektromobilitu, ale svým vesmírným programem dokonce Americe vytrhl trn z paty a současně ho tam vrazil Rusku. Ten opravdu ví, o čem mluví, když chce po svých zaměstnancích návrat do kanceláří s tím, že ty největší inovace zkrátka vznikají pouze při osobním kontaktu. A nemusí to být tak kreativní firma jako Tesla nebo SpaceX. Po telefonu, nebo když někdo nečte ani maily, ani chaty (jak o tom infantilně zpívá čtyřicátnice Vondráčková) chod úspěšné firmy provozovat nelze. Pro zaměstnance, kteří se prostřednictvím odborů vehementně vzpírají Muskovi vrátit do práce, bych měl na oplátku takovou alternativní dovolenou. Místo na okružní jízdy po Evropě je může poslat na ruské kolo. Ne, to není nějaký zvrhlý ruský mučicí nástroj nalezený v Buči. Myslím tu pouťovou atrakci dominující Londýnu, závodišti v Le Mans nebo vltavskému nábřeží v Podolí. Také se projedou, uvidí město z netradiční perspektivy a po okružní cestě se zase vrátí domů. Možná ta dovolená nebude úplně dle jejich představ, ale jejich práce zas není úplně dle představ Muskových. A kdyby je Elon vyhodil a přece se chtěli vydat na skutečnou okružní jízdu, čeští autobusoví dopravci je rádi uvítají ve svých řadách. Home office to ale nebude.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se