Glosa - Dvourychlostní Česko

17-5-V2401

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

nepochybně se vám také doneslo, že v posledních měsících začínají houfně docházet ze zahraničí pokuty, případně žádosti o ztotožnění řidiče firemního vozidla podezřelého ze spáchání dopravního přestupku. Všem bych přál, aby o tom věděli pouze z doslechu, ale situace bude asi jiná. Rakousko, Německou a v poslední době snad nejvíce Itálie jsou v tomto ohledu velmi aktivní. Moc si nedovedu představit, jak se s tím zrovna v Itálii vyrovnat, když na striktní dodržování předpisů nejsou tamější řidiči zrovna připraveni. Zastavit například na stopce znamená buď rovnou způsobit nehodu, protože vám do kufru zaparkuje svižně jedoucí Ital, nebo si alespoň obohatit slovník o řadu nových kleteb dopadnuvších na vaši hlavu. Také jsem si nikdy netroufl zpomalit na dálnici na vtipně přikázanou třicítku, když všichni okolo mě jeli spokojeně svou stovkou. Bouřlivý rozvoj technologií ale umožnil, že lze měřit či kontrolovat takřka vše automaticky a následně pouze rozesílat pokuty. A to prakticky bez účasti policie. U nás to rozesílání ovšem funguje poněkud jednosměrně. Pokuty našim řidičům chodí z celé Evropy, od nás jen k místním. Vydolovat z ministerstva informace z celoevropského registru totiž není nic jednoduchého a vyřídit pak agendu se zahraničními přestupci už teprve ne. I když se stále o tom mluví jen neoficiálně, my už jsme vlastně dvourychlostní Evropu zavedli v praxi. Češi zde zbaběle dodržují limity a ostatní si frčí jako o závod. Takhle ten Západ těžko doženeme.

O Velikonocích jsem byl ve Skotsku a všiml jsem si, že tam došli už tak daleko, že kromě všudypřítomných kamer a radarů řidiče i dálkově vychovávají pomocí nápisů na světelných tabulích. Někdy se tam objevují užitečné informace stran uzavírek, nehod či počasí, když se ale nic neděje, svítí zhruba co kilometr na obrovských tabulích nějaký duchaplný, ba přímo didaktický text. Třeba, že je dobré mýt vyčištěné brýle. Bohužel ale nevím, jestli jsem skrz své umatlané brýle stačil toto upozornění správně přečíst. Někdy to až vypadalo, že jim někdo systém tohoto školení hacknul, protože jsem zaregistroval apel: DON´T TAKE DRUGS, WHEN YOU DRIVE. Jestli jsem to správně pochopil, je třeba na aplikaci drogy zastavit, asi abychom se zbytečně nepopíchali. Také jsem zaznamenal připomenutí, že je třeba brát ohled na cyklisty. Bylo to sice na dálnici, kde jich moc nebylo, ale přesto to bylo milé. To u nás, když už si díky automatickému pokutování řidičů uvolnila policie ruce, vypravila se na cyklisty přímo do terénu. Aby to byla tutovka, že na nějakého natrefí, uspořádali akci na cyklostezkách, a aby byla tutovka, že odhalí nějaký přestupek, bylo to na vinařských cyklostezkách, kde se konala pravidelná akce otvírání sklípků. Vinná cyklojízda byla tudíž po jedenácti úspěšných ročnících rozprášena a v síti uvíznul jediný nebožák, který si už jistě žádá o hypotéku na padesátitisícovou pokutu. Je vidět, že když policie chce, umí za to vzít a zjedná si pořádek a dodržování zákona. Já bych jim stejně ale doporučil ten sympatický skotský způsob výchovy světelnými cedulemi. Na tabule by se jim měli složit vinaři s kolaři s tím, že si půlku můžou rovnou nechat, jak je to u většiny státních zakázek. Uvolněné policejní pracovní síly by pak mohly pomáhat na obcích s rozšířenou působností vyplňovat a rozesílat výzvy k uhrazení pokut do zahraničí. Zavládla by spravedlnost a navíc by si tak zdarma zlepšili pomáhající příslušníci jazyky, takže by se jim v turistické sezóně ještě lépe pomáhalo a chránilo. A který cyklista by neposlechl výzvy: NEPIJ ZA JÍZDY, případně CYKLISTO, PŘED PITÍM SESEDNI Z KOLA!

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se