Glosa / Evropa churaví

2021 01

Vážení členové a přátelé Sdružení ČEDSMAD BOHEMIA,

do roku 2021 jsme vstoupili nezvykle tiše, s malým počtem petard a ohňostrojů a vylidněnými ulicemi. Čínský virus je ve vynikající kondici, zatímco Evropa chřadne. Protipandemická opatření umrtvila cestování, sport a zábavu a s nimi bohužel i autobusovou dopravu. České zájezdové autobusy nejsou výjimkou a ani přes rychlou a poměrně velkorysou dotaci v podobě jedné miliardy korun to rozhodně na brzké zotavení nevypadá. Kamiony zatím stále jezdí a drží evropské hospodářství nad vodou. Ty české díky lobbingu ČESMADu BOHEMIA ušetřily jednu miliardu na silniční dani a dalších pět miliard letos i v letech následujících nebudou muset odvést do státního rozpočtu, protože jsme uhráli i snížení spotřební daně na naftu o jednu korunu. To by mohlo alespoň částečně vrátit české mezinárodní kamionové dopravě konkurenceschopnost, kterou posledních pět let proti flotile dravých východních dopravců ztrácela.

Vystoupením Velké Británie z EU se ovšem komplikují vztahy s naším pátým největším obchodním partnerem. Díky na poslední chvíli schválené dohodě se fatální kolaps neočekává, ale mnoho byrokracie a zdržení jistě přibude. Před Vánoci Francouzi zorganizovali zastrašovací cvičení formou bezprecedentní téměř třídenní blokády Britských ostrovů, kterou přichystali dvaceti tisícům řidičů kamionů netradiční štědrovečerní nadílku. Samozřejmě důvodem nebylo, že by dělali na svého odvěkého rivala ramena, ale stála za tím zodpovědná snaha postavit pevnou hráz nové mutaci koronaviru. Však o tom jsme psali už v březnu loňského roku, že koronavirus se stane vítanou zástěrkou pro kdejakou levárnu. Žádná blokáda ani brexit ovšem nezamezí šíření blbých nápadů. Ještě jsme nestačili přestat kroutit hlavami nad smysluplností francouzského nařízení zavést povinnost označení kamionů i autobusů až pěti(!) žlutými samolepkami varujícími před slepými úhly, a již Londýn připravil podobnou samolepku pro vjezd na své území. Je samozřejmě jiná než ta francouzská, ale úplně stejně pitomá. Je otázkou času, kdy se přidají ostatní státy, každý se svou vlastní jazykovou mutací a jiným, ovšem rovněž nesrozumitelným piktogramem. Mohlo by to vést k všeobecnému povolení 25metrových souprav, aby plocha pro kreativitu ochránců bezpečnosti silničního provozu byla dostatečná. Na druhou stranu, co tomu řeknou bojovníci proti vizuálnímu smogu? Progresivní Pražský magistrát se například rozhodl odstraňovat komerční směrovky u silnic hyzdící tvář města. To přijde vhod zejména na periferii v průmyslových zónách, kde při hledání stavebnin či šroubárny přestanete být obtěžováni zcela zbytečnými ukazateli a pěkně si jednotlivé fabriky, sklady, logistické areály a sběrné dvory projedete jeden za druhým. Ovšem s kamionem polepeným samolepkami bude nově získaný estetický zážitek poněkud naředěn.

I když loňský rok v souvislosti s koronavirovou pandemií, evropským Green dealem, předpovědí nejsuššího roku v Česku za posledních 500 let a dalšími přírodními katastrofami byl na různé jobovky velmi bohatý, rok 2021 začal ještě brutálněji. 3. ledna Greta Thunbergová oslavila 18. narozeniny a při této příležitosti svět vyděsila prohlášením, že již nikdy si nechce koupit žádné oblečení. I když je pravděpodobné, že už příliš nevyroste a hadříky má kvalitní, přece jen jsem se zalekl, že může přijít doba, kdy uvidím víc, než jsem chtěl vidět. Naštěstí se ukázalo, že titulek byl, jak je zvykem, zavádějící, Greta to tak daleko dojít nenechá a v případě nouze vezme za vděk starším darovaným oblečením. To mě natolik uklidnilo, že jsem okamžitě přijal tuto ambiciózní výzvu a rozhodl se, že ani já letos planetu zbytečně nezatížím, nový elektromobil si nekoupím a nadále se spokojím se svým dvacet let starým atmosférickým šestiválcem.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se