Glosa - Koná nebo nekoná?

2017 12

2017_12

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

nad činností naší policie se v poslední době stále intenzivněji vznáší lehce modifikovaná hamletovská otázka: Koná, či nekoná? A jestliže koná, koná to, co konat má a koná to také odpovídajícím způsobem? Tak, určitě, řečeno s klasikem. Například honění jí jde výborně. Civilní auta za tímto účelem kupuje z Fondu na zábranu škod po stovkách. Jaký to ovšem má vliv na bezpečnost, nikde nezjistíme. Například úsekové měření v opravovaných částech na ni nemá vliv žádný, rozdíl v nehodovosti je zde zcela nepodstatný. Vliv to má ale na rozpočet příslušných obcí s rozšířenou působností, které ani nestačí kasírovat.

Kdyby někomu pronásledování pirátů bylo málo, máme zde čerstvý důkaz o nekompromisním trestání porušení zákona přímo od ochránkyně lidských práv Anny Šabatové. Ta řešila udělení pokuty 72leté seniorce, která nešikovně seskočila z kola a zlomila si kotník. Konající policista to vyhodnotil jako nevěnování se řízení, čímž se podle zákona o provozu na pozemních komunikacích dopustila přestupku, a již čtvrtý den nebohou dámu v nemocnici zkasíroval o pět set. Paní ombudsmanka toto konání ohodnotila slovy: „Považuji postup policie za nezákonný, nemravný a nedůstojný.“ Samozřejmě, i policie se skládá z jednotlivců a nikdo nezaručí, že se do jejich řad nevetře jedinec morálně poněkud defektní. Sám mám bohaté zkušenosti s vysvětlováním na všechny strany, že když se občas na silnici setkáme s truckerem kompenzujícím si některou ze svých nedostatečností velikostí svého kamionu, neznamená to, že by ostatní ve své většině nebyli na slovo vzatí profesionálové a silniční dopravu musíme smést z povrchu zemského. Daného neurotika se ale nezastáváme, naopak jsme pro, aby odborný dozor více konal a zjednal pořádek. Ne tak ovšem u policie, která svého obecního blba hájí od tiskové mluvčí až po Policejní prezidium ČR, které žádné pochybení nenašlo. Policejní prezident si to dovolil zdůvodnit tím, že žena s přestupkem souhlasila, protože pokutu zaplatila. Fakticky podle zákona to tak je, zdravý rozum takovou argumentaci odmítá akceptovat.

Jestliže policisté mohou při svém jednání cítit v zádech takovou podporu, naskýtá se otázka, zdali stejně nekompromisní postoje panují i při silničních kontrolách, najmě pak cizinců, s kterými je mnohdy problém se domluvit. Na Moravě to prý funguje docela dobře, celkově o tom mám vážné pochybnosti. U zahraničních ale ani u našich řidičů a dopravců rozhodně česká republika není vyhlášená nejpřísnějším a nejkompetentnějším odborným dozorem. Spíš tak největší buzerací. Když už k nějaké kontrole sporadicky dojde, neumí odhalit zásadní věci, ale šťourá tak dlouho, až něco byť třeba sporného objeví. Samozřejmě nejoblíbenější je počet a rozmístění světýlek, které rozhodujícím způsobem ovlivňují rovnost konkurenčního prostředí na dopravním trhu.

O tom, že silniční kontroly jsou jemně řečeno poněkud bezzubé, se pouze vedou řeči, policie by nás jistě umlátila hromadou čísel, že tomu tak není. Panují­li v této věci sice všeobecné, leč tvrdými daty nepodložené pochyby o schopnosti státu vymoci právo, je jinde zcela jasno. U všech dálnic máme tisíce billboardů, které tuto nemohoucnost demonstrují dokonale. Čtvrt roku platí zákaz, na který se provozovatelé měli připravovat pět let, a nic. Zajímavé, když se zavádělo mýto, dostali na přípravu dopravci asi týden a začalo se vybírat a po pár dnech již pokutovat. Tak co? Koná, nebo nekoná?

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se