Glosa - Mýtné déjà vu

4 2016

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,


opět se dostavilo déjà vu, tedy stav, kdy má člověk z ničeho nic intenzivní pocit něčeho už dříve prožitého, viděného nebo slyšeného. V Belgii zavádějí mýtné. Dělají to poprvé a je to stejná pohroma jako v ostatních zemích. Jednotky OBU nejsou, nefungují, všude fronty, rozhození řidiči a dopravci živelně stávkují. Mám opravdu intenzivní pocit, že toto jsme zažili již mnohokrát. První mýtný systém v Německu nefungoval do té míry, že korektní Němci raději spuštění odvolali a řadu měsíců se jezdilo zdarma. Na Slovensku si po počátečním kolapsu dopravci vystávkovali alespoň snížení spotřební daně na naftu. Prostě všude se začínalo překotně, už už aby se kasírovalo, i když se ani náhodou vše neodzkoušelo, lidi neinformovali a neproškolili, ničeho nebyl dostatek.


Odkud myslíte, že pochází následující zpráva? „Spuštění systému však provázejí výpadky a kritika ze strany svazu dopravců, podle kterého je systém nevyzrálý a měl by nejprve projít testovací fází. Na protest proti mýtnému byly zablokovány některé silnice." Není to Belgie ani Česko, ba ani Slovensko či Rusko. Pro změnu je to zpráva z roku 2013 z Maďarska. Ano, z toho Maďarska, které přestože nebylo schopno pořádně roztočit svůj mlýnek na vybírání peněz, o pár měsíců později vyměřováním drakonických pokut za marginální nesrovnalosti v placení mýtného ohrožuje existenci mnoha dopravních firem. Abychom nepoukazovali jen na cizáky, nahlédnu do tiskových zpráv Sdružení z doby, kdy se elektronické mýto spouštělo u nás. 30. listopadu roku 2006 v 15 hodin 14 minut, tedy měsíc před spuštěním mýta, vydáváme tiskovou zprávu s všeříkajícím názvem „Chaos v mýtu". Zjevně všechno nešlapalo ani u nás. Již od ledna 2007 jsme se dohadovali o 12 tunové hranici, neboť Ministerstvo dopravy se domnívalo, že sólo vozidlo do 12 tun s tažným zařízením je souprava vozidel tuto hranici převyšující. Tento zjevný nesmysl musel ministerstvu omlátit o hlavu až nezávislý soud, když jsme se k němu coby piráti s tažným zařízením na rozvážkovém manu nechali popohnat. Pak tu máme zprávu z ledna 2010 „Katastrofální rozjezd mýta". Pardon, to patří bratrům Slovákům. K našemu mýtu jsme se v tomto roce vyjadřovali až v květnu tiskovou zprávou nazvanou „Ignorujte vymahačské dopisy". I to skončilo u soudu, jehož výsledek shrnuje zpráva z roku 2012 „Soud potvrdil nemravnost vymáhání nedoplatků mýtného". Zde šlo o pikantní záležitost, kdy stát bojoval jako lev o své údajně ušlé peníze i v případě, kdy byly účtovány nedoplatky za mýtnou bránu u Poděbrad, která nikdy nestála.


Při těchto domácích i zahraničních zkušenostech je opravdu překvapující, kolik lidí by si podobné situace rádo zopakovalo a stávající, celkem fungující systém nahradilo něčím, co mne bezpochyby přinutí psát další kritická vyjádření pro média. Například zelený demagog Matěj Stropnický na současném systému a možnosti jeho pokračování vidí doslova „všechno špatně". Jak se vyjádřil v Parlamentních listech, hlavně ho hnětou „zastaralé mikrovlnné mýtné brány, nápadně připomínající středověké mostní věže", a spásu vidí v „satelitu, který umožní zpoplatnit silnice všech kategorií, a tím eliminuje objízdné trasy pro náklaďáky přes obce". Shodou okolností jsem se byl minulý týden podívat ve Velkém Meziříčí, jehož starosta ing. Necid považuje mýto na okreskách za neakceptovatelné další zdanění především místní dopravy a své město před tranzitem chrání dopravními značkami zakazujícími vjezd tranzitu nad 12 tun. Legitimní, levné a podle pana starosty prý velmi účinné. Přitom ho středověké mostní věže na D1 vedoucí nad městem nechávají úplně chladného. A to nic neví o déjà vu spojeném se zaváděním mýta v Belgii, Maďarsku, Slovensku...

 

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se