Glosa - Nešťastné životní nastavení

2024 01

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,


známé rčení praví: sliby se slibují, blázni se radují. Pokud jde o sliby politiků, tam to platí dvojnásob. Kdyby se pak někdo náhodou ptal po jejich plnění, řekne se, že mimořádná ekonomická situace to neumožnila nebo že koaliční partneři byli proti, nebo se neřekne vůbec nic, protože v dostavění Pražského okruhu, výstavbu vysokorychlostních železnic a vyřešení parkování pro kamiony stejně nikdo nevěří. Na začátku roku nám ale ministr Kupka slíbil, že stát letos otevře 118 kilometrů nových dálnic. Odhlédněme od toho, čí je to zásluha, protože od záměru něco stavět a finálního stříhání pásky u nás většinou uplyne tolik času, že během něj odroste několik generací politiků. Ovšem výstavba těchto nových 118 kilometrů je již nepochybně v takové fázi, že pan ministr nejspíš tomuto slibu dostojí.
Ať si již za tento rekord v počtu nově otevřených dálničních kilometrů připočte vavříny kdokoliv, je to v dnešní krušné době jedna z mála pozitivních zpráv. Naše dálniční síť zatím síť nepřipomíná ani náhodou a fakt, že silniční doprava zajišťující více než tři čtvrtiny dopravních výkonů nemá dosud dálniční propojení se všemi sousedními zeměmi, je tristní. Může se tedy frustrovaný občan zahlcený přívalem negativních zpráv alespoň trochu potěšit nad první vlaštovkou přinášející skromnou zprávu o alespoň dílčím úspěchu? Těžko. Média úchylně posedlá negativním zpravodajstvím dokáží prostřednictvím svých komentátorů udělat špatnou zprávu z čehokoliv.

Zářným případem je server Seznam Zprávy, jehož reportér Petr Holub jakýkoliv náznak optimismu rázně uvádí na pravou míru. Činí tak již titulkem Rekord ve stavbě dálnic pro kamiony. Hlavní sdělení je, že výstavba je zbytečně předimenzovaná, počítá s houstnoucí dopravou v budoucnosti (což je zde bráno jako výtka, nikoliv pochvala) a stejně tam budou jezdit jen kamiony. Nejspornější je prý budování příhraničních úseků, neboť máme již čtyři dálniční přechody a „po každém projíždí (pouze!) 15 až 20 tisíc vozidel denně, přitom přes polovinu tvoří kamiony, kterých každým rokem přibývá. Řidiči osobních aut před „koráby silnic“ uhýbají na okolní komunikace“. Viděli jste již osobní auto, které sjede z D5, protože se bojí kamionů, a objede přechod po okreskách? Kde žije ten člověk a proč má nutkání vymýšlet takové teorie? O vnímání reality tohoto autora nebo spíše jeho bezvědomí svědčí nejlépe věta „Nové dálnice tak zároveň pomáhají naplnění vyhlídky, že se Česko stane křižovatkou těžké nákladní dopravy“. Ne, pane Holube, Česko křižovatkou nákladní dopravy je již několik desetiletí a nepochybně dále bude. Nikoliv kvůli svým úžasným dálnicím, ty zatím nemá, ale kvůli své geografické poloze a průmyslovému charakteru. A naším cílem není, aby se nám zde kamiony štosovaly na silničkách okresního formátu, ale aby rychle a bezpečně naší republikou projely a co nejsnáze z ní zase vypadly. Vůbec se nemusíte bát, že by si do Česka jel někdo s kamionem zajezdit jen tak pro radost na prázdno, protože jsme tady postavili sto kilometrů nových dálnic. Kamiony nejezdí po světě z rozpustilosti, ale protože si je někdo objednal. A dělat špatnou zprávu z toho, že budou mít jezdit kudy, je buď trapné zadání senzacechtivého editora, nebo nešťastné životní nastavení.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se