Glosa - Slova, která jsme dali světu

2017 06

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,


jistě si matně pamatujete ze školy, že i čeština dala světovým jazykům některá slova. Byť o tom mimo Českou republiku nemá nikdo ani páru, já u slova robot vždy pocítím závan hrdosti, že pochází od skvělého českého spisovatele Karla Čapka, jehož dílo má světu stále co říct. Pak tu máme slovo pilsner označující spodně kvašené ležáky, původ je u něho jasný a také to není špatný pocit, že po celém světě uctívaný typ nápoje dostal jméno z češtiny. Dále svět používá slovo pistole, které pravděpodobně vzniklo ze slova píšťala a je tu mezi námi od husitských válek. Tady už to s tou hrdostí trochu pokulhává, ale stále ještě vyvolává pozitivnější emoce než u našeho posledního příspěvku světové slovní zásobě. Tím je slovo tunelování, z něhož byl odvozen anglický termín tunneling, který se prosadil v celém světě. Je to o to smutnější, že v oblasti tunelů se nám na světové úrovni opravdu daří jen ty, kterými lze vysávat peníze z fungujících podniků. S tunely ve smyslu díra pod zemí máme naopak nekonečnou řadu problémů.


Vzpomeňme legendární vrch Valík, který dlouhá léta stál v cestě našemu dálničnímu spojení s Německem po D 5. Nakonec se v roce 2006 podařilo za 1,5 miliardy oněch 388 metrů prorazit, a máme tak pěkný příklad tunelu, kde z jakéhokoliv místa vidíme světlo na jeho konci, a to dokonce současně na obou stranách. Stejně to ale prý nestačí, a přestože provoz v tunelu nepřetržitě sleduje 12 kamer, již jedenáct let zde platí provizorní osmdesátka. Na vyšší rychlost bychom si museli ještě přisvítit, což by stálo moc peněz. Povídali, že mu hráli. Ročně obec Přeštice, do jejíhož katastru tunel spadá, vybere na pokutách za nesmyslnou osmdesátku půldruhého milionu korun. Asi je prosvítí někde jinde.


Tunel jako prostředek k tunelování státního rozpočtu i kapes řidičů se bohužel osvědčil i na jiných místech. Tunelový komplex Blanka (to je ten, jak z něj během výstavby párkrát bylo vidět světlo i přímo nad hlavou) měl stát 17 miliard, ale stál nejméně 43 miliard. Inkaso za pokuty od řidičů také nebylo marné a činilo nějaké dva miliony měsíčně. Nelze ovšem usínat na vavřínech. Letos v únoru pražští radní zjistili, že dostatečně nevyužívají možností, které jim nabízí nainstalované proměnné značení maximální povolené rychlosti. Tam, kde léta svítila sedmdesátka, se najednou začala měnit čísla jako na mé osobní váze během vánočních svátků. A výsledek se okamžitě dostavil. Řidiči během prvního měsíce fungování této pasti vysolili třikrát více, tedy šest milionů. Na to ubohý Valík maká čtyři roky. Je to ovšem pro naše dobro, protože bezpečnost je na prvním místě. Proto také jsou všechny české tunely vybaveny spoustou kamer a bezpečnostních prvků. Ty ovšem potřebují čas od času údržbu nebo se jen prostě porouchají. V takovém případě se tunely okamžitě automaticky uzavřou a z bezpečnostních důvodů na jejich vjezdech vznikají okamžitě mnohakilometrové a mnohahodinové kolony, ve kterých o nehody není nouze.


Zvláštní ambivalentní vztah k tunelům mají naše ekologické organizace. V případě, že plánovaná trasa komunikace dálničního typu vede fádně po povrchu krajiny, okamžitě navrhnou variantu s kolosálním tunelem, která sice svými náklady předčí Zemanův kanál Dunaj­‑Odra­‑Labe, ale bude mimořádně ohleduplná ke kolonii syslíků. Naopak, když se minulý týden začalo projednávat tunelové řešení, kterým má vnitřní pražský okruh navázat na tu nešťastnou Blanku a auta vyexpedovat z města pod zemí, byli proti, hádejte kdo. Přece zelení, a to přesto, že na tunely je už vypracován i ten mytický posudek EIA, ale najednou jsou prý moc drahé. Omlouvám se za dnes poněkud pragocentrický úvodník, ale jestli jste si dodnes mysleli, že Pražáci jsou taky takoví syslíci, tak nejsou. V očích zelených na žádné chodbičky, natožpak tunely nemají nárok.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se