Glosa - Tvrďáci

2019 09

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,


máte také ten pocit nesnesitelné volnosti způsobené kritickým nedostatkem zákonů, přičemž těch několik málo existujících se nikdo nenamáhá změnit? Je vám až stydno, jak málo daní a poplatků po vás stát požaduje, když je schopen budovat tak rychle a kvalitně dálnice se spoustou parkovišť či postarat se o laciné bydlení a skvělou zdravotní péči pro své obyvatelstvo? Opravdu ne? Tak to se asi rozcházíte s názorem většiny politiků a státních úředníků a je třeba si přiznat, že i s ne nepodstatnou částí voličů. Ti všichni totiž jsou hluboce přesvědčeni, že lékem na veškeré bolesti světa je: Přitvrdit!

A výsledky se dostavují. Po té, co byl živnostník identifikován jako obzvlášť nebezpečný druh parazita, bylo mu přitvrzeno, a to nejen EET. Kdo jste projížděli letos o prázdninách na kole po českém venkovu, jistě jste si všimli, že místní prodejny potravin již téměř všude zmizely a rolety zatáhlo i obrovské množství hospod. Stav je natolik tristní, že stát uvažuje o dotacích na prodej rohlíků pro toho, kdo se odváží provozovat něco tak riskantního jako vesnický koloniál, kde se otočí víc různých kontrolorů než zákazníků. A brzy se stejně povede dalším druhům cizopasníků provozujících řemesla, jako jsou kominíci, malíři, zedníci a podobně. A že už dnes jsou to velmi úzkoprofilové profese. Motýle možná budou, instalatéři určitě ne.

Nejnověji se pak stát rozhodl přitvrdit vůči řidičům seniorům a samozřejmě kamionové dopravě. O seniorech, kterým nestoudní politici navrhují pokuty ve výši dvou průměrných důchodů za zapomenuté zdravotní potvrzení, jsme již psali. Je jasné, že na takový flastr už ve svém věku hypotéku nedostanou a nezbude jim než zemřít hlady, a ulevit tak důchodovému systému. Pro kamiony se chystají jiné lahůdky. Jednou z nich je zavedení nehorázného poplatku 6 000 Kč za zvážení přetíženého vozidla. Navíc, kromě pokuty. Obce totiž hodlají nakupovat dynamické váhy a asi se bojí, že by spolupráce se soukromými provozovateli těchto zařízení nemusela být tak výnosná jako u radarů a kořist by byla menší. To až jeden nechápe, proč se označení silniční pirát vžilo pro rychle jezdící řidiče, když olupování pocestných má na starost někdo úplně jiný.

Tady alespoň umíme odpovědět na otázku: Cui bono? Zcela nepochopitelné je ovšem přitvrzování formou rozšíření nedělního zákazu jízdy na dobu od 00–24 hod. Jeho zdůvodnění se děje buď zcela lživým tvrzením, že to v Evropě tak mají všichni, když řada evropských států nemá zákazy jízd vůbec žádné. Nebo pro změnu poněkud dementní konstrukcí, že když kamiony budou muset být místo osmi hodin odstaveny na hodin čtyřiadvacet, vyřeší se s tím chronický nedostatek parkovacích míst. Protože argumentovat zklidněním dopoledního nedělního provozu, jenž je nejslabší z celého týdne, se neodváží ani ti nejnestoudnější politici, je jasné, že přitvrzování se v tomto případě děje jen proto, aby to vypadalo, že se něco dělá. V tomto případě mám pro politiky a státní úředníky jeden daleko lepší cíl. Začněte přitvrzovat sami na sebe. Postavte už konečně ta chybějící parkoviště, dohlédněte, ať se budují dálnice a v takové kvalitě, aby se během pár měsíců nerozpadly. To, že do zákonu o provozu na pozemních komunikacích, který byl od roku 2000 padesátkrát novelizován, přidáte letos dalších pět změn, určitě situaci nezlepší. Na českou mezinárodní silniční dopravu není třeba zaklekávat, ta už i vašim přispěním klesla na úroveň před rokem 2004, kdy jsme vstupovali do EU. A pochybuji, že bude u svých podniků stahovat rolety tak ochotně jako venkovští hospodští.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se