Glosa - Veletrh marnosti

2022 10

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

z profesionálních pohnutek navštěvuji autosalony a motoristické veletrhy od konce minulého tisíciletí. Za těch více než dvacet let se z masových grandiózních akcí stala občasná setkání kluků, co spolu hovoří. Ani bych se nedivil, kdyby letošní IAA Transportation v Hannoveru bylo posledním představením svého druhu. Vždyť i slavný Ženevský autosalon, jenž se s menšími přestávkami pořádá od roku 1905, letos zas nebude a jeho připravovaný ročník 2023 sice asi bude, ale v Dauhá. Ano, Ženevský autosalon nebude ve Švýcarsku, ale v Kataru. No, když se na téhle poušti nacucané naftou bude ve čtyřicetistupňových vedrech hrát letos na podzim fotbalové mistrovství světa, nemělo by nás to nijak překvapovat. Ale vraťme se do veselejších časů končícího 20. století.

Tehdy se evropské automobilové výstavy světového významu konaly ještě v Evropě a byla o ně rvačka. O užitková vozidla se přetahoval Amsterodam s Bruselem a samozřejmě nechyběl ani německý Hannover. Technologie dieselového motoru se bouřlivě vyvíjela. Z jedné strany byla stimulována obrovskou poptávkou expandujícími silničními dopravci, kteří jediní byli schopni obsluhovat výrobní proces Just­in­time. Na straně druhé začaly vstupovat v platnost emisní normy EURO II v roce 1995, v roce 1999 pak EURO III. Ve vývojových střediscích se již horečně pracovalo na technologiích SCR a EGR, aby bylo v roce 2005 možné plnit Euro IV. Jak velký kus cesty automobilky na poli ekologie urazily, jsem si uvědomil, když jsem si kvůli focení starých náklaďáků do kalendáře nechal vyvézt z garáže na světlo boží starou liazku. V ten moment slunce zašlo a byli jsme na chvíli spíš v pekle, než milosrdný vítr rozfoukal šedočerný naftový mrak, jehož intenzivní vůně mě spolehlivě přenesla do časů budování socialismu. Přelom století ovšem na evropských veletrzích zářil úplně jinými barvami. My novináři jsme za sebou tahali tašky na kolečkách plné tiskových materiálů, všude se pilo šampaňské, servírovaly se krevety a na stáncích se usmívaly oblečené-neoblečené hostesky. Propagační předměty a dárky byly nejen pro žurnalisty a zákazníky, na své si přišli i studenti a důchodci, které tyhle akce přitahovaly jako můry pouliční lucerna. Veletržní hodokvas bujel i na národní úrovni, V Brně se osobní Autosalon střídal s užitkovým Autotecem za obrovské pozornosti vystavujících i návštěvníků. Na několikadenní party teklo víno i pivo proudem, ještě dnes cítím na patře pachuť místních obložených chlebíčků šizených margarínem. A pořádaly se i menší regionální výstavy, na pražském Autoshow se pařilo dál, i když levé křídlo Veletržního paláce v Holešovicích lehlo popelem.

Ty časy jsou pryč. Hannoverský veletrh, který se uskutečnil po čtyřleté přestávce, si vystačil s podstatně méně pavilony než dříve a ani v nich se návštěvníci nemačkali. Já vím, digitalizace, covid, nedostatek polovodičů a čipů všeho druhu, kolabující doprava z Asie, energetická krize, válka, to všechno výstavnímu byznysu podráží nohy. Taky by ale celý veletrh neměl působit jako chyba v Matrixu. Přestože dálková mezinárodní doprava stále stoprocentně využívá dieselových motorů, výrobci jako by se za ně styděli a vozidla s tímto pohonem ukrývají v nejzapadlejších koutech svých expozic. Všude to vypadá, že se jezdí výhradně na elektřinu nebo vodík. Navíc stánkům zavedených výrobců silně konkurují expozice neznámých asijských firem, které jsou nezřídka opuštěny personálem a k mání nejsou ani propagační materiály. Čestnou výjimkou bylo udílení ceny Truck of the Year, kterou pro rok 2023 mezinárodní jury odvážně přiklepla společnosti DAF za konvenční vozidla XD. Ani tiskové konference automobilek nebyly žádná sláva. Heroická doprovodná hudba sice nechyběla, ale obě strany už poněkud prudí otázky typu: „Bude vaše nové vozidlo s alternativním pohonem šestkrát dražší než dieselové, nebo pouze čtyřikrát? Přijde to do výroby už příští rok, nebo později? Není jedna vodíková čerpačka na masové rozšíření trochu málo? Je dojezd elektrického tahače 500 km taková výhra, když naftový ujede 3 000? Kolik zákazníků si takové auto již doopravdy koupilo? Jeden nebo dva? Dá se s ním existovat ve světě bez dotací?“ Nehledě na to, že krásné hostesky už zmizely kompletně, tenhle veletrh nebyl příliš sexy.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se