Glosa - Veterány nevyhazovat

2022 11

Vážení členové a přátelé Sdružení ČESMAD BOHEMIA,

asi jste také zaznamenali, že 27. října jsme se zas o něco blíže posunuli k Evropě bez spalovacích motorů. Státy EU vedené českým předsednictvím se dohodly, že v zemích Evropské unie má být prakticky nemožné si od roku 2035 pořídit nový automobil na benzin či naftu. Dohodu ještě musí schválit Evropský parlament i Rada EU zastupující státy a v roce 2026 se bude přezkoumávat, jestli se tyto „ambiciózní“ cíle daří plnit. Zdá se ale, že je prakticky rozhodnuto. Stále jsou sice ještě pootevřena malá úniková vrátka v podobě možnosti používat syntetická paliva, to ale běžný trh příliš neovlivní.

Pochopitelně změny nemůžeme očekávat pouze v plánech EU, ale především je jisté, že se dočkáme obrovských změn technologických. Každý den automobilky představují nová elektrická vozidla osobní i nákladní. Jsou sice v běžném životě nebo alespoň v životě, který za běžný považujeme, prakticky nepoužitelná, ale to by měl změnit jejich další vývoj a především rozvoj dobíjecí infrastruktury, po kterém výrobci hlasitě volají. Ono to v roce 1886, kdy Carl Benz podnikl první jízdu svým automobilem, do nějž kupoval palivo v lékárnách, taky nevypadalo, že brzo bude pumpa na každém rohu. Malý rozdíl zde ovšem je. Rozvoj spalovacího motoru a automobilismu vůbec šel jaksi zdola a nevymysleli si ho úředníci, kteří jsou od reálného života nás obyčejné lůzy zcela odtrženi a věří, že mezi spodinu používající vlastní auta a létající ekonomickou třídou už nikdy nesestoupí. Nikdo zkrátka v tom devatenáctém století nepřišel s teorií, že když koně dělají příliš koblih a létají okolo nich mouchy, budou do deseti let všichni hřebci vykastrováni, chudina si ponechá dožívající valachy a ostatní přesednou do automobilů, které mezitím někdo vymyslí a zkonstruuje. Uvidíme, zda se nařízení stane stejným hybatelem pokroku jako volný trh.

Zatím bych ale ty zastaralé vehikly se spalovacími motory úplně nezatracoval. Že i s letitým nářadím se dají také vyhrávat závody a dokonce zachraňovat ostatní, dokazuje na dálkových afrických rallye analogový závodník v digitálním věku Tomáš Tomeček. Letos absolvoval svůj už 27. dakarský závod (Tedy Africa Eco Race, ten slavnější Dakar se, to dá rozum, jezdí v Saudské Arábii. Přesně podle vzoru Ženevský autosalon v Kataru), v němž jako první jezdec na světě zvítězil v kategorii kamionů, když v kabině seděl úplně sám. 5 952 kilometrů zdolal bez palubního navigátora i mechanika, což kromě schopnosti neztratit se v nekonečné poušti obnáší třeba umět sám přezout stokilovou pneumatiku. Tenhle mistrovský sólo kousek dokázal navíc s původním náklaďákem Tatra 815, který si Tomeček hýčká již od roku 2005. Jedná se o mechanický, neelektronický soutěžní vůz, který pohání vzduchem chlazený dvanáctiválcový tatrovácký motor T3C­930. Má objem 19 000 cm3 a výkon 515 kW (700 koní). Samozřejmě nechybí základ tatrovácké konstrukce podvozku s páteřovým rámem s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, které jsou odpruženy vzduchovými vaky. A pokud vám sedmnáct let starý závoďák připadá málo, vězte, že sběrná tatra, která zachraňovala porouchané speciály soupeřů, byla z roku 1986. Ta už by nárok na veteránské značky měla, a přesto dojela všude, vyhrabala se z každé šlamastyky a klidně i s rozbitou buggynou na korbě. Vypadá to, že ne každé staré železo patří do starého železa, i když progresivní politici si možná myslí opak a Greenpeace by dokonce zákaz prodeje spalovacích motorů chtěli posunout na rok 2028. Zákaz se naštěstí ale nebude týkat starších již prodaných vozidel, takže tatry Tomáše Tomečky budou moct dál v pohodě odvážet k nabíječkám ty krásné, nablýskané, leč vybité elektrotrucky.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se