Pozice k návrhu na zákaz předjíždění na dálnicích

Skupina poslanců předložila návrh na změnu zákona 361/2000 Sb. (tisk č. 359), jímž chtějí poslanci plošně zakázat řidičům nákladních vozidel používat levý dálniční pruh v pracovních dnech od 6:00 do 22:00 h.

Tato aktivita je bezpochyby vyvolána jednou kalamitou na dálnici D1 v prosinci 2018 a nelze ji chápat jinak než jako trest pro řidiče kamionů, kteří měli tuto situaci způsobit.

Plošný zákaz je zcela neadekvátní opatření, jedná se o velmi kontroverzní opatření s dopadem na více než 100 tisíc řidičů, zaměstnanců - občanů tohoto státu. ČESMAD BOHEMIA zásadně nesouhlasí s plošným zákazem. Na rozhodující většině naší dálniční sítě v délce necelých 1300 km problémy jako na 30 km Vysočiny nevznikají a zde se dají řešit již existující legislativou.

Předjíždění je základním manévrem, který slouží pro zvýšení plynulosti silničního provozu, a to jak řidičům osobních vozidel, autobusů a motocyklů, tak i řidičům nákladních vozidel. Jeho potlačování naopak plynulost provozu snižuje.

Odůvodnění:

  1. Současná legislativa již dává prostředky k tomu, aby byla jízda kamionů v dalších pruzích zakázána. Mohou být využity značky zákazu předjíždění, kamiony již mají zakázán vjezd do 3. jízdního pruhu, jsou stanovena pravidla pro objíždění překážky – kolony stojících vozidel.
  2. Podmínkou správného účinku dopravní legislativy je důsledná a soustavná kontrola policií ČR, její přítomnost a důrazné vymáhání postihů za přestoupení zákona. Zde máme velké rezervy, zejména zahraniční řidiči se chovají na našich silnicích jinak než např. v Rakousku nebo Německu. Zásadním problémem je také nepostižitelnost zahraničních řidičů, a to i u zjištěných přestupců.
  3. Zahnání kamionů do jednoho proudu bez možnosti předjetí pomalejšího naloženého vozidla způsobí jen další stres těmto řidičům, kteří pojedou mnoho kilometrů v kolonách.
  4. I pro řidiče pomalejších osobních vozidel, aut s přívěsným vozíkem nebo skútrů bude těžké a nebezpečné se zařazovat do souvislých dlouhých kolon kvůli odbočení nebo pro jejich pomalejší jízdu. Se stejným problémem se budou potýkat i řidiči, kteří na dálnici najíždějí.
  5. V současné době chybí našim dopravním firmám 20 tisíc řidičů profesionálů. Drtivá většina řidičů kamionů je slušná a solidní i přes negativní zprávy, kterými nás média ráda zásobují. Plošný zákaz způsobí další odchody řidičů, kteří jej budou chápat jako šikanu a přispěje k dalšímu poklesu české kamionové dopravy, která bude nahrazena dopravci z východu.
  6. Podle názoru Odborového svazu dopravy plošný zákaz radikálně a diskriminačně zhoršuje sociální podmínky řidičů kamionů. Odborový svaz dopravy považuje plošný zákaz za zcela neadekvátní opatření.
  7. Dopravci za použití dálnic platí mýtné v rozmezí od 4 do 12 korun za každý ujetý kilometr. Mají tedy skutečně přispívat na výstavbu a opravy komunikací, jejichž polovinu nebudou moci používat?
  8. Sdružení ČESMAD BOHEMIA je přesvědčeno, že řešení situace na našich dálnicích, speciálně na D1v oblasti Vysočiny, spočívá ve zvýšení respektu dopravní policie, zavedení speciálního režimu zimní údržby v kritických místech, využití proměnných značek zákazu předjíždění pro nákladní vozidla v těchto úsecích a v soustavném působení na tuzemské, ale hlavně zahraniční řidiče kamionů. K tomu jsme připraveni jakkoliv přispět a využít naše kontakty na zahraniční sdružení, zahraniční dopravce a jejich řidiče.
  9. Proti plošnému zákazu předjíždění se jasně vyjádřila i Hospodářská komora ČR.
  10. Za vzor nelze považovat Slovensko, které leží mimo hlavní evropský tranzitní koridor a kde je dálniční síť řádově méně zatížená.

Faktický dopad zákazu:

Za předpokladu, že vůbec bude nová právní úprava respektována, dojde i za běžných povětrnostních podmínek k vytváření dlouhých kolon nákladních vozidel, které budou neprostupné jak pro vozidla, která z dálnice sjíždějí, tak i pro vozidla, která se na dálnici připojují.

V levém jízdním pruhu se pak vytvoří kolona těch vozidel, na která se zákaz nevztahuje, a pojede rychlostí nejpomalejšího vozidla v jejím čele.

Nelze očekávat, že by si řidiči pomalu jedoucích osobních automobilů např. jedoucích rychlostí 100 – 110 km/h (To je pro celou řadu řidičů běžná cestovní rychlost pro dosažení nejlepší spotřeby vozidla, přičemž se nejedná o bezdůvodně pomalou jízdu) troufli se zařadit mezi blízko za sebou jedoucí nákladní vozidla. Tím by výrazně snížili rychlost jízdy v levém jízdním pruhu a narušili plynulost provozu.

Tyto situace budou v řidičích nepochybně vyvolávat agresivní chování a způsobí celou řadu nebezpečných situací, které by jinak nenastaly.

Datum vydání: 17.1.2019

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se