06. 10. 2024 Kamionoví dopravci v 1. čtvrtletí převezli 100,6 milionu tun nákladu, meziročně víc, dnoviny
11. 09. 2024 Kontroly na německých hranicích? Spíš jen na efekt pro veřejnost, odhadují čeští dopravci, Hospodářské noviny
Jak to dopadne konkrétně na provoz do Česka, zatím není zřejmé. Oficiální pozice dopravců? „Kdyby začali nutit všechny řidiče otvírat auta a nákladové prostory, tak by to samozřejmě byl velký problém. Hlavně v pondělky a úterky, kdy je nákladní provoz směrem do Německa nejsilnější. Teoreticky se bavíme o zdrženích v řádu hodin,“ odhaduje tajemník svazu dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.
10. 09. 2024 Přetížené náklaďáky na dálnicích ohlídá 13 vah. „Efekt nula,“ míní starosta, SeznamZpravy
„Zrušilo se vážení hmotností na jednotlivé nápravy. Hlavním uváděným důvodem je fakt, že přestupek není možné postihovat u vozidel registrovaných v zahraničí, protože správní orgán nemá přístup do registru vozidel,“ řekl už dříve Martin Felix, mluvčí Sdružení nákladních dopravců Česmad Bohemia.
05. 08. 2024 Železnice prohrává souboj s kamiony, vlaky poráží kapacita i ceny, seznamzpravy
Nárůst provozu kamionů v posledních letech je dán geopolitickou polohou Česka, kde se křižují evropské obchodní cesty, ale i charakterem české ekonomiky, která je zaměřena na průmysl a export . „Rozvoj je také přímým důsledkem hospodářské politiky státu, který investičními pobídkami stimuloval a dále stimuluje průmyslovou výrobu včetně tzv. montoven, pro jejichž fungování je intenzivn í kamionová přeprava nezbytná,“ vysvětluje mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix.
29. 07. 2024 Konec levných paliv. Nové emisní povolenky je výrazně prodraží, Českobudějovický deník
Dopravci odhadují, že zdražení z jejich strany bude zhruba kopírovat zdražení pohonných hmot. „Při ceně povolenky 15 eur (nyní kolem 380 korun) za tunu oxidu uhličitého u nafty to bude pro kamion zdražení o zhruba korunu na kilometr. Dosáhne-li cena povolenky stropu 45 eur (kolem 1140 korun) za tunu skleníkového plynu nebo více, bude každý kilometr o tři a více koruny dražší. To se samozřejmě promítne do cen,“ upozornil generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
29. 07. 2024 ŘSD chce na silnice přidat třetí pruh. Soustřeďte se na dálnice, radí experti, Tnbiz
„Obecně s každým rozšířením infrastruktury souhlasíme a vítáme ho. Při rychlosti staveb našich dálnic to vypadá, že se to vyplatí," dodal mluvčí spolku ČESMAD Martin Felix. Silničáři by měli se stavbou tříproudých silnic začít v letech 2026 a 2028.
29. 07. 2024 Místa pro kamiony ztěžují obce i voda, MF DNES
Podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe dlouhodobě na české dálniční síti chybí asi dva tisíce míst pro kamiony a manko se snižuje pomalým tempem. Dodává, že komplikace spojené s rozšiřováním D1 dosahují obřích rozměrů. „Každý den vznikají mnohahodinové zácpy. Je to už středoevropský problém. Je otřesná představa, že práce potrvají ještě několik let. Nedá se dobře plánovat, nedá se to objet. To, co u Brna prostojíme v kolonách, jsou stovky milionů,“ zdůrazňuje.
02. 07. 2024 Začaly platit změny u vysokorychlostního vážení. Dopravci je vítají,
„Celkově se dá novela shrnout tak, že řidiči skutečně přetížených vozidel budou i nadále sankcionováni, a to včetně zahraničních, ale odstraní se případy, kdy vysokorychlostní váha vykazuje výsledky na hraně povolených hodnot u souprav, kde přípojné vozidlo krátkodobě může ovlivnit hmotnost tažného,“ poznamenal mluvčí sdružení Martin Felix. Nově se bude podle Felixe například souprava posuzovat v souladu s evropskou směrnicí jako jedno vozidlo. „Pokud jde o zrušení vážení hmotností na nápravu, hlavním uváděným důvodem je fakt, že přestupek není možné postihovat u vozidel registrovaných v zahraničí, protože správní orgán nemá přístup do registru vozidel,“ uvedl Felix.
01. 07. 2024 „Je to katastrofa, středoevropský problém,“ říkají řidiči ke kolabující D1, seznamzpravy
Šoféři jsou po Evropě zvyklí na řadu dopravních překážek, ale situaci u Brna vnímají jako mimořádnou. „Co se tam děje, je minimálně středoevropský problém. A vyhlídky, že se to další dva roky ne zlepší, jsou depresivní,“ říká Felix s ohledem na pokračující opravy v Brně.
08. 06. 2024 Efektivnější kontrola kamionů. Ministerstvo dopravy připravuje nová pravidla pro dopravní inspekci, iRozhlas
Rozšíření pravomocí a založení Inspekce považují za přínosné taky autodopravci. Podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe je ale potřeba, aby se Inspekce nezaměřovala na některé přestupky, které řidiči neovlivní. „Setkáváme se například s několikaminutovým překročením doby pro řízení, které je pokutováno. V našich podmínkách, kdy například u Brna se stojí hodinu nebo šest hodin bez odstavných pruhů, kde by se dalo zastavit, je špatně, že na takovýchto maličkostech někdo bazíruje,“ myslí si Felix.
05. 06. 2024 Parkování kamionů v ulicích Plzně skončí, MF DNES
„Při jednáních o obsluze města, tranzitu a parkování vozidel jsme upozorňovali na to, že je nutné nejprve najít nebo vytvořit vhodná parkovací místa pro kamiony, než dojde k omezení jejich parkování,“ uvedl v dopise náměstkovi primátora Jiří Hurník, ředitel regionálního pracoviště Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Pod stanoviskem jsou podepsáni zástupci regionální komise Česmad, tedy 11 velkých dopravců. Podle nich nevznikne žádná nová parkovací kapacita, kterou mělo být třeba rozšíření dálniční odpočívky Šlovice. „Naopak pronájem a oplocení jediného využívaného parkoviště na Domažlické zřejmě přinese snížení jeho kapacity,“ uvedl Hurník.
06. 05. 2024 Čeští dopravci mají méně zakázek, tlačí se na ně levnější konkurence, - Hospodářské noviny
Do Česka totiž směřuje čím dál více kamionů z východu Evropy. „Slyším od domácích dopravců, že jsou v problémech. Zejména na severní Moravě, kde na ně tlačí dopravci z Pobaltí a z Polska, jimž se zhroutil trh směrem na východ a oni se více obracejí naším směrem,“ říká Vojtěch Hromíř, tajemník Sdružení nákladních dopravců Česmad.
02. 05. 2024 Zákazy stav dopravní infrastruktury nevyřeší, Autoweek
Sdružení ČESMAD Bohemia bude chtít jednat s ministrem dopravy Martinem Kupkou o přesném harmonogramu rekonstrukce a jeho maximálním zkrácení, o počtech míst pro kamiony na odpočívkách a urychlení jejich dostavby a o koordinaci dopravních staveb. Pokud dnes jede kamion přes Brno, případně ještě projíždí další stavbou u Vyškova nebo dále na D35, ztratí zde až polovinu denního výkonu.
01. 05. 2024 Zákaz předjíždění čeká řidiče kamionů nad 3,5 tuny na dalších dálnicích. Nic neřeší, vzkazují dopravci, zdopravy
Podle Martina Felixe, mluvčího sdružení autodopravců Česmad Bohemia, jde po plošném zákazu předjíždění na Slovensku o druhé nejhorší možné řešení. „Realita Česka jednadvacátého století je slavnostní přitloukání plechových cedulí. Moderní technologie se nasazují pouze v případech, pokud jde o automatické vybírání pokut za rychlost, za hmotnost, za předjíždění, za všechno.“
30. 04. 2024 Zákaz předjíždění náklaďákům na téměř celé D1. Začala druhá etapa osazování značek, auto
24. 04. 2024 Silničáři mají vyřízené formality, plošný zákaz předjíždění kamionů začne na D1 platit už za pár dnů. A plány jdou ještě dál, HospodářskéNoviny
Sdružení nákladních dopravců Česmad přijalo zprávu s určitou rezignací. „Bohužel je to další překážka pro výkon naší práce, kterou před nás staví stát. V případě těch dvacetikilometrových kolon před Brnem se už stává, že na tuhle trasu mívají dopravci vůbec problém najít řidiče. Ale nezbývá než se s tím vyrovnat,“ řekl HN tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.
22. 04. 2024 Vladimír Starosta (O.K. Ttrans Praha) pro DN: Nechceme si nechat od politiků vnutit komplikovaná auta odtržená od reality, Dopravní noviny
Silniční dopravci začínají být postupně tlačeni k lokálně bezemisním vozidlům. O přiblížení toho, jak oni sami vnímají tento tlak a jaký je jejich pohled na budoucnost kamionové dopravy, jsme požádali Vladimíra Starostu, jednatele společnosti O.K. Trans Praha a čestného prezidenta Sdružení ČESMAD Bohemia.
22. 04. 2024 Objem mezinárodní dopravy za 20 let vzrostl o 45 procent, Dopravní noviny
„Po vstupu do EU to naše silniční doprava využila a zažila velký boom, kdy převzala většinu vzájemné výměny zboží mezi námi a západními zeměmi. K rozvoji také přispělo znásobení vzájemné výměny zboží. Postupem času se do podobné pozice dostávají země z východní Evropy a jsou pro naše dopravce čím dál větší konkurencí,“ řekl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
18. 04. 2024 Cena litru benzínu překročila 40 korun. Může za to zdražení ropy i marže pumpařů, říká ekonom, cnn.iprima
„Při nízkých maržích, které v dopravě panují, je nezbytné cenu přenést na konečného zákazníka. To je ovšem zvláště pro malé dopravce problém, protože často své zakázky sjednávají přes prostředníky. Je tedy možné, že se někteří dostanou do existenčních problémů,“ řekl mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.
16. 04. 2024 Rozhodnuto: Podmínky řidičů autokarů se zlepší, busportal
Řidiči turistických autobusů si budou moci podle svého uvážení rozdělit povinnou přestávku nebo posunout dobu odpočinku. O tyto úpravy usilovalo již delší dobu také SDRUŽENÍ ČESMAD BOHEMIA.
14. 04. 2024 Kamionoví dopravci loni v Česku převezli nejméně nákladu od roku 2016, svethospodarstvi
Podle dřívějšího vyjádření mluvčího sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe česká silniční doprava po vstupu do EU zažila velký růst, kdy převzala většinu vzájemné výměny zboží mezi tuzemskem a západními zeměmi. „Postupem času se do podobné pozice dostávají země z východní Evropy a jsou pro naše dopravce čím dál větší konkurencí,“ řekl Felix na zač átku minulého týdne.
08. 04. 2024 Dopravci si prosadili úpravu tolerance při vysokorychlostním vážení. Do konce roku má na silnicích I. třídy fungovat 13 vah, ekonomickydenik
02. 04. 2024 Lidí v dopravě přibylo, MHD míří k rekordu. Potíže mají zájezdové autobusy, Idnes
Podle tajemníka Sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře za pokles může i skutečnost, že v předchozích letech řada provozovatelů ukončila činnost. Skromnější nabídka se následně podepsala na nižším počtu cestujících.
02. 04. 2024 Intenzita mezinárodní kamionové dopravy od vstupu do EU stoupla o 45 procent, Elogistika
„Po vstupu do EU to naše silniční doprava využila a zažila velký boom, kdy převzala většinu vzájemné výměny zboží mezi námi a západními zeměmi. K rozvoji také přispělo znásobení vzájemné výměny zboží. Postupem času se do podobné pozice dostávají země z východní Evropy a jsou pro naše dopravce čím dál větší konkurencí,“ řekl ČTK mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix
29. 03. 2024 Peklo s kamiony: u dálnic pro ně chybějí stovky parkovacích míst. Řidiči řeší dilema, jaký zákon porušit, Lidovky
„Straší mne zejména zprávy z úseku dálnice D35, kde odpor obcí komplikuje budování nových odpočívek. Na trase, která má být alternativou k přetížené D1, hrozí velké problémy,“ uvedl tajemník sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Plochy na parkování, jež slouží řidičům ke splnění jejich povinných přestávek a odpočinku, včetně různých potřebných služeb, přibývají podle něj jen pomalu. „Jsme v situaci, že se staví spíš podle toho, kde je to možné, než kde je to nejvíc třeba,“ řekl šéf Česmadu.
25. 03. D1 už není dálnice, ale parkoviště. Dopravci žádají odpuštění mýtného, SeznamZpravy
Kvůli opakovaným kolonám požádalo Sdružení dopravců Česmad Bohemia ministra Martina Kupku (ODS), aby stát na problematických úsecích u Brna přestal vybírat mýtné. „Každodenní několikahodinové čekání zcela rozbourává možnost plánování dob jízdy a odpočinku, které jsou pro řidiče závazné. Řidiči s e tak často dostávají nikoliv svojí vinou do rozporu se zákonem,“ reagoval mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.
21. 03. 2024 Vláda podpoří miliardou korun dobíjecí infrastrukturu pro kamiony, Dnoviny
„Dekarbonizaci v silniční nákladní dopravě provází velká míra nejistoty. Zatím to vypadá tak, že Evropa ze svých cílů neustupuje. Avšak to, že hlavním tématem je elektromobilita, neznamená, že nás nezajímají i jiné cesty, jak dekarbonizovat dopravu,“ řekl na úvod generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. „Někdy to je prezentováno tak, že jen a pouze železniční do prava je hlavní cestou k dekarbonizaci. Je třeba zaměřit se na oba mody a pokud možno proporčně. Jinak se může stát, že zjistíme, že očekávaný modal shift se nekoná,“ dodal.
21. 03. 2024 Stát vybral v únoru na mýtném 1,29 miliardy korun, meziročně o deset procent víc, Elogistika
Podle generálního tajemníka sdružení tuzemských automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře ale čeští dopravci v únoru oživení nákladní dopravy nezaznamenali. „Ten únor byl podle našich dopravců oproti lednu spíš slabší,“ řekl ČTK. Výběr mýtného je podle něj vyšší spíše kvůli vyššímu tranzitu vozidel zahraničních dopravců, pravděpodobně tureckých nebo ukrajinských.
18. 03. 2024 Evropští poslanci odsouhlasili flexibilnější pravidla pro řidiče zájezdových autobusů. Dopravci novinku vítají, Ekonomickydenik
To se podle Felixe týká také například nové možnosti dělení bezpečnostní přestávky. „Cestující obvykle nepotřebují ani půl hodiny, aby se při cestě protáhli, nebudou muset zbytečně čekat minimálně půl hodiny, než řidiči alespoň část přestávky uplyne. Podobně řidič dost dobře nemůže účastníky zájezdu večer vyhánět od večeře z důvodu, že mu končí pracovní doba, proto je prodloužení o hodinu vítané,“ podotkl Martin Felix.
11. 03. 2024 Pro kamiony na D1 chybí parkoviště, PAROLA
Česmad ale tvrdí, že kvůli zhruba 2000 chybějícím parkovacím místům na dálnicích jsou řidiči dennodenně vystaveni neřešitelnému dilematu porušit předpisy o době jízdy a odpočinku, nebo zaparkovat, kde se dá. „Řešením může být větší zapojení privátních truckparků podél dálnic, které mohou nabídnout svou kapacitu řidičům. Stát by měl jejich budování podpořit,“ říká k tématu mluvčí organizace Martin Felix.
Generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř by novelizaci uvítal. „Umožnit našim řidičům dojet v zákazu na místo vykládky a pak domů nebo do firmy bude pro ně velká úleva. Často se totiž stává, že v prázdninových měsících, kdy platí páteční a sobotní zákaz, nestihnou do cíle dojet, a musí tak trávit čas do sobotního odpoledne na přeplněných parkovištích místo doma s rodinou,“ vysvětluje s tím, že obavy ze zahlcení dálniční sítě kamiony jsou zcela liché. Výjimka se podle něj nebude týkat cizích tranzitujících kamionů.
08. 03. 2024 Miliarda do dobíjecí infrastruktury pro eTrucky. Stát vypsal výzvu, která míří na rozvoj hubů s kapacitou až 3,6 MW, ekonomickydenik
Podporu rozvoje nabíjecí infrastruktury pro nákladní automobily dopravci vítají, otázkou ale podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe je, zda to bude stačit bez pobídek k sam otnému nákupu elektrických nákladních vozidel, která jsou podle něj v současnosti přibližně třikrát dražší než dieselové varianty. „V případě, že v okolních státech dojde k podpoře nákupu a u nás ne, dostali by se naši dopravci do nerovné situace a ztratili by konkurenceschopnost. V současné době nákup elektrických nákladních vozidel není ve většině případů ekonomicky obhajitelný,“ sdělil Ekonomickému deníku Felix. Elektrická nákladní vozidla se dají podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia zatím reálně provozovat do vzdálenosti 200 kilometrů. Fungují tedy spíše v rámci městské rozvážky, jako komunální vozidla nebo třeba mezi jednotlivými provozy, ale ne jako dálková mezinárodní doprava.
04. 03. 2024 Firmy nechtějí pořizovat nákladní elektroauta, odrazuje je vysoká cena. V Česku jich je jen 19, irozhlas
„To, jak vypadalo běžné naftové auto před 20 lety a jak vypadá dnes, je jiné. Většina emisí je o 90 procent nižší. Další věc, která nás mrzí a kde se budeme pokoušet ještě lobbovat o nějakou změnu, je fakt, že se úplně pomíjejí další alternativy, třeba syntetická paliva,“ řekl zástupce generálního tajemníka sdružení Česmad Jan Medveď.
27. 02. 2024 Miliarda na dobíjecí huby pro elektronáklaďáky. Nákup vozů však Česko firmám nezadotuj, Zdopravy
Podle generálního tajemníka Česmadu Vojtěcha Hromíře je důležité hledat k elektromobilitě cestu. „Nelíbí se nám, že železnice je proponována jako jediná cesta k dekarbonizaci, silniční doprava přitom představuje 80 procent přepravy ,“ uvedl Hromíř s tím, že přesun dopravy na koleje se ani po letech tohoto úsilí nekoná.
217. 02. 2024 Hrozí kolaps veřejné dopravy? Řidiči autobusů jsou do důchodu a mladí nejsou, Tipcars
V současné době chybí v České republice pět tisíc profesionálních řidičů. A jak upozornil ředitel Institutu silniční dopravy Česmad Bohemia Tomáš Bicera, v příštích deseti letech bude tento problém ještě větší. "Řidiči budou ve velkém odcházet do penze. Není, kdo by je nahradil. Řidičů profesionálů do 25 let jsou z celé skupiny tři procenta,“ řekl Tomáš Bicera.
27. 02. 2024 Česko i okolní státy zvyšují mýtné, Stavebniserver
„Není v silách žádného silničního dopravce pokrýt ani zčásti zdražení mýta z vnitřních zdrojů, když se marže v tomto oboru pohybují v řádu několika jednotek procent. Zdražení služeb silniční dopravy je nevyhnutelné a lze očekávat, že jej pocítí nejen importéři, ale celá naše exportně zaměřená ekonomika,“ varuje generální tajemník sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.
26. 02. 2024 Zemědělci na západě ničí náklad řidičům z Česka. Hodina blokády je stojí 100 eur, Echo24
23. 2. 2024 V Česku chybí 20 tisíc řidičů kamionů. Zájem o práci má zvýšit výstavba odpočívadel i podpora škol, IRozhlas
Nedostatek řidičů je podle ředitele Institutu silniční dopravy ČESMAD Tomáše Bicery dlouhodobý problém. „Dříve chodívali dělat řidiče například bývalí vojáci. Ani střední odborné školy nedostatek řidičů nepokryjí. Více řidičů tedy odchází do důchodu, než se hlásí. A nedostatek prohlubuje i větší poptávka po řidičích ze strany logistických společností.“
21. 02. 2024 CNN Prima News, pořad Právě dnes, tématem rozhovoru s Vojtěchem Hromířem byly plánované protesty zemědělců na hraničních přechodech.
21. 02. 2024 Dopravní policisté se častěji zaměřují na kontrolypředjíždění kamionů na dálnici D8, Rozhlas
Podle Martina Felixe z ČESMAD BOHEMIA je ale situace podobná, jako kdybychom osobním autem jeli za někým pomalejším třeba z Prahy až do Brna. „Kamion, který jede třeba o 10 kilometrů rychleji a zpomalí na úroveň toho pomalu jedoucího, se už nikdy do toho kopce nerozjede – stojí ho to výraznou časovou ztrátu a i výrazně víc paliva,“ vysvě tluje Felix. Podle Martina Felixe by se měla situace v ideálním případě řešit proměnnými dopravními značkami.
21. 02. 2024 Předjíždí kamiony v zákazech na D1 a D2? Reportéři testovali dodržování pravidel, Tipcars
Zákazy předjíždění pro kamiony řeší problém přetížených silnic na úkor jedné skupiny řidičů. „Nemohou předjíždět ani ve chvíli, kdy je na dálnici volno, před nimi jede pomalé vozidlo a nikoho by předjetím neomezili. Tím se omezuje snaha o maximální plynulost dopravy. A také prodlužují dojezdové doby," podotkl Hromíř. Navíc je někdy problém rozeznat, kdy jde o předjetí a kdy o objetí stojící překážky.
20. 02. 2024 Čeká nás další zdražení? praktickalogistika
20. 02. 2024 Zvýšení mýtného bezprostředně ovlivní ceny dopravy, Dlprofi
18. 02. 2024 Osmnáctiletí autobusáci neprošli. Hrozí kolaps dopravy, Novojičínský deník
„V příštích deseti letech tak budeme mít problém. Řidiči budou ve velkém odcházet do penze. Není, kdo by je nahradil. Řidičů profesionálů do 25 let jsou z celé skupiny tři procenta,“ upozornil ředitel Institutu silniční dopravy Česmad Bohemia Tomáš Bicera.
17. 02. 2024 Sdružení kritizuje zákaz předjíždění pro kamiony, Auto
Sdružení dopravců ČESMAD je k zákazu předjíždějících nákladních aut o něco smířlivější. Nicméně ani oni nepodporují plošný zákaz. "Zatím jsme bohužel neviděli žádné analýzy, jestli to skutečně pomohlo bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Nicméně uznáváme, že v některých případech je to namístě a je to lepší než plošný zákaz. Ovšem tak, jak je to v současné době pre zentováno, že se bude pokračovat v dalším rozšiřování, s plošným zákazem rozhodně nemůžeme souhlasit," shrnul mluvčí ČESMADu Martin Felix.
17. 02. 2024 . Silniční doprava nevyhnutelně zdraží, řada dopravců to neustojí. Česko i okolní státy zvyšují mýtné, Logistika
... na dopravce se však chystá ještě další komplikace. Evropský parlament totiž navrhuje, aby velcí silniční dopravci museli mít určitý podíl těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi. „Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou dopravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová,“ říká generální tajemník sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. A zároveň vyzývá členské státy Evropské unie, aby návrh Evropského parlamentu důrazně odmítly.
16. 02. 2024 Zvýšení mýtného bezprostředně ovlivní ceny dopravy, Transport-logistika
Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř situaci komentuje slovy: „Vláda zvyšuje mýtné na základě implementace evropské směrnice, jejímž cílem je zpoplatnit emise CO2 v silniční dopravě, tedy zdražit dopravu klasickými dieselovými vozidly, a motivovat tak zákazníky k využívání služeb lokálně bezemisních vozidel, u nichž se přirážka neuplatňuje. Ta v omezené míře v podobě elektrických bateriových vozidel naši dopravci svým zákazníkům nabídnout sice již mohou, ovšem vzhledem k jejich trojnásobně vyšší pořizovací ceně, kratšímu dojezdu a omezené dobíjecí infrastruktuře zatím ani náhodou nemohou plně nahradit vozidla se spalovacími motory, jestli vůbec někdy. Proto je nutné od 1. března počítat s plošným zdražením služeb silniční dopravy. Dopravci musí navýšení promítnout do cen od prvního dne platnosti nových sazeb.“
16. 02. 2024 Kamiony z Ukrajiny vadí víc, Lidové noviny
Čeští dopravci nejsou se současnou situací spokojeni a chtějí, aby se režim pro ukrajinské kamiony omezil. „Pochopitelně platí, že ukrajinští dopravci jsou podnikatelé jako my a té situace využili. Není to ale tak, že by vyváželi jen své produkty například ze zemědělství, kvůli kterým se to také dělalo,“ řekl LN Vojtěch Hromíř, generální sekretář sdružení českých autodopravců ČESMAD. „Posílili vozové parky a kapacity vrhli ve větší míře na zdejší trh. Začali významně ohrožovat dopravce v zemích, jako je Polsko, Maďarsko, Slovensko.“ Podle Hromíře část z nich sice využije české území jen k tranzitu, ale značný podíl jejich přeprav končí i u nás. „Tím odebírají práci českým dopravcům,“ tvrdí.
15. 02. 2024 Vláda schválila sazby mýtného od března. Podle Česmad Bohemia to povede k navýšení cen dopravy, Ekonomickydenik
15. 02. 2024 Sazby mýtného budou platit jen tři týdny. Vláda je musela změnit, Zaplzni
Dopravci v souvislosti s novými sazbami mýtného varují před zdražením. Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř situaci komentuje slovy: „Vláda zvyšuje mýtné na z ákladě implementace evropské směrnice, jejímž cílem je zpoplatnit emise CO2 v silniční dopravě, tedy zdražit dopravu klasickými dieselovými vozidly, a motivovat tak zákazníky k využívání služ eb lokálně bezemisních vozidel, u nichž se přirážka neuplatňuje. Ta v omezené míře v podobě elektrických bateriových vozidel naši dopravci svým zákazníkům nabídnout sice již mohou, ovšem vzhledem k jejich trojnásobně vyšší pořizovací ceně, kratšímu dojezdu a omezené dobíjecí infrastruktuře zatím ani náhodou nemohou plně nahradit vozidla se spalovacími motory, jestli vůbec někdy. Proto je nutné od 1. března počítat s plošným zdražením služeb silniční dopravy. Dopravci musí navýšení promítnout do cen od prvního dne platnosti nových sazeb.“
14. 02. 2024 Členské státy EU schválily zpřísnění emisních předpisů pro nákladní vozy. Nerealistické, říká Česmad, Ekonomickydenik
Zatímco však německé sdružení automobilového průmyslu VDA schválení nových pravidel přivítalo, protože podle něho „Stanovuje to jasný časový harmonogram pro rychlejší realizaci bezemisních řešení na evropském trhu, české Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia snížení emisí v nákladní dopravě o 45 % do roku 2030 považuje za zcela nerealistický plán.
„Jeho dosažení je možné pouze nasazením lokálně bezemisních vozidel, tedy bateriových, protože vodíková zatím nejsou k dispozici a plnící infrastruktura pro ně fakticky neexistuje. Ani elektrická v ozidla, která jsou zhruba 3x dražší než dieselová zatím nejsou k dispozici v předpokládaném množství, ujedou maximálně 300 km na jedno nabití a vysokovýkonné nabíjení na hlavních trasách také neexistuje,“ uvedl Felix. Na jejich nákup nemají ale podle něho evropští dopravci finance, jak uvedl pro Ekonomickýdeník, protože by museli nakoupit 400 tisíc bateriových vozidel a zákazníci nejsou ochotni násobně vyšší ceny platit. Uskutečnění podobného plánu tak podle názoru Česmad Bohemia zásadně ohrožuje fungování evrpského hospodářství.
13. 02. 2024 Za malý náklad si připlatíte, vzkazuje ČD Cargo firmám, Economia
Železnice je obecně nejméně konkurenceschopná na kratší vzdálenosti, jednovagonové přepravy dlouhé kolem sta kilometrů vycházejí zákazníky zhruba dvojnásobně dráž než po silnici. Ale silniční dopravci nepohrdnou ani mnohem delšími přepravami. „Myslím, že to kamionová doprava v těchto objemech absorbuje bez větších problémů,“ řekl HN tajemník sdružení dopravců Česmad Vojtěch Hromíř.
12. 02. 2024 Dálnice D2 a D1: reportéři testovali, jak řidiči kamionů u Brna dodržují zákazy, brnensky.denik
Podle tajemníka sdružení dopravců podnikajících v nákladní a osobní dopravě Česmad Vojtěcha Hromíře ale zákazy předjíždění pro kamiony řeší problém přetížených silnic na úkor jedné skupiny řidičů. „Nemohou předjíždět ani ve chvíli, kdy je na dálnici volno, před nimi jede pomalé vozidlo a nikoho by předjetím neomezili. Tím se omezuje snaha o maximální plynulost dopravy. A také prodlu žují dojezdové doby," podotknul Hromíř.
06. 02. 2024 Vláda ve středu projedná novou podobu mýtných sazeb, ceskenoviny
Autobusy poháněné elektřinou nebo vodíkem budou spadat do nejvyšší bezemisní třídy. Ostatní autobusy jsou podle dřívějšího vyjádření Jemelky zařaditelné do nejnižší emisní třídy, pro kterou plat í nejvyšší sazba poplatků, ale dostanou výjimku, protože zajišťují pro stát žádoucí hromadnou dopravu osob. "V kategorii autobus vede k navýšení mýtných sazeb o pět procent," uvedl generální taj emník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.
06. 02. 2024 Zákaz předjíždění kamionů se rozšíří na téměř celou D1. Ve hře jsou i další dálnice, Economia
„Rozumíme tomu na úsecích, kde je opravdu hustá doprava. Na dálnici D1 bychom ale rádi nejdřív viděli vyhodnocení stávajících značek přes Vysočinu a jejich případnou korekci,“ řekl tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.
Sdružení je podle něj připravené zákazy akceptovat, pokud budou dobře mířené a co nejvíc omezené. Ideální by podle dopravců bylo dynamické řízení, tedy proměnlivé značky, které předjíždění zakážou, jen když bude opravdu hustá doprava. „My jsme proti plošnému zákazu předjíždění, nemáme třípruhové dálnice. A zkuste si jet delší dobu za nějakým pomalejším autem, rupnou vám nervy. A to platí i pro řidiče kamionů.“
24. 01. 2024 Zásadně odmítáme povinný nákup bezemisních nákladních vozidel, existují jiná řešení, zdůraznil Česmad Bohemia, Ekonomickydenik
K dosažení dekarbonizac e silniční dopravy je spíše nutné intenzivně působit v několika oblastech, uvedl pro Ekonomický deník za Česmad Bohemia Martin Felix. Jde například o efektivnější logistiku nebo intenzivně zavádět nízkouhlíková a bezuhlíková paliva. „Jedná se především o nahrazení současných 17metrových souprav tahače s návěsem 25metrový mi soupravami. Dvě taková prodloužená nákladní vozidla totiž přepraví stejný náklad jako tři vozidla standardní při zachování stejné maximální hmotnosti,” uvedl pro Ekonomický deník (ED) za Čes mad Bohemia Felix.
Dále Česmad Bohemia zmínil také to, že je potřeba zvýšit využívání hromadné osobní dopravy autobusy a autokary. K nahrazení 500 milionů automobilů by bylo zapotřebí pouhých 17 milionů autobusů.
23. 01. 2024 Městu utíkají peníze za přetížené kamiony, MF Dnes
„Systém vysokorychlostního vážení principiálně neřeší poškozování komunikace, protože nijak neomezuje provoz přetíženého vozidla,“ uvedl před časem mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Upozornil i na případy chybných výsledků měření.
22. 01. 2024 Stát pošle miliardy do rozvoje dobíjecí infrastruktury pro elektromobily. Výstavbu urychlí i zákon, Ekonomickydenik
Například sdružení Česmad Bohemia je ale k rychlosti výstavby dobíjecí sítě v Česku skeptické. Mluvčí sdružení Martin Felix také upozornil na to, že zatím nemáme žádné veřejné dobíjecí stanice pro kamiony. „Běžné stanice nákladní automobily nemohou použít, protože se tam nevejdou a potřebují daleko vyšší nabíjecí výkon. Upřímně řečeno, vzhledem k neschopnosti našeho státu dobudovat za třicet let třeba Pražský okruh nebo dálniční spojení se všemi okolními státy mě splnění tohoto úkolu přijde poněkud problematické,“ sdělil už dříve Ekonomickému deníku mluvčí sdružení Martin Felix.
20. 01. 2024 Česmad nesouhlasí s povinným nákupem bezemisních nákladních vozidel, elogistika
„Silniční dopravci mají marže v řádu jednotek procent. Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou do pravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová,“ uvedl generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Podle něj návrh připomíná centrálně řízené hospodářství. Pro návrh podle Hromíře hlasovali i někteří čeští europoslanci.
19. 01. 2024 Húthíové útočí. Škrtí Česku dovoz i vývoz, seznamzpravy
„Zaznamenali jsme, že některé automobilky v Evropě přerušují výrobu, a to se samozřejmě dotýká i našich dopravců, kteří je zásobují komponenty z Česka. Obecně mezi dopravci také panují oba vy, že opět zavládne nedostatek nebo zpoždění dodávek některých mimoevropských součástek a bude narušena pravidelná dodávka dopravní techniky, případně to přinese její další zdražení,“ sdělil redakci tiskový mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
19. 01. 2024 Bezpečnost v nákladní dopravě vs. cyklisté, radio Čas
Hosty vysílání pořadu Dobré ráno, Moravo!byly Eva Šindelářová a Šárka Jakoubková ze Sdružení: záznam pořadu
11. 01. 2024 Se zemědělci se sejde Scholz, vlaků jezdí sotva pětina, Svethospodarstvi
10. 01. 2024 Řidiči narazili na německé mýto. Pomůže vlak? Lidové noviny
Martin Felix: „Je to zkrátka další daň, kterou pro státy vybírají dopravci. Ve finále tuto daň zaplatí ten, kdo nakoupí něco, co se svezlo po dálnici. Což je prakticky všechno,“ sdělil LN. Čekají se bankroty Podle něj vlastně ani jiná cesta, jak zvýšení nepřenést na koncového zákazníka, neexistuje. Německo prý nelze objet, s těžkými nákladními vozy není možné jezdit po okreskách. A žádná ze spedičních společností nemá takové marže, aby navýšení mohla pokrýt ze svých vnitřní ch rezerv. „Ze začátku z toho byli někteří zákazníci překvapení, nečekali to. Ale myslím, že velice rychle pochopí, že to jinak udělat nejde,“ podotkl Felix.
02. 01. 2024 Průmysl brojí proti novým sazbám mýtného. Pro nákladní dopravu jsou likvidační, tvrdí hospodářská komora, : Ekonomickydenik
Proti dopadům zdražování mýtného pro nákladní dopravu se už dříve ozvali také zástupci samotných dopravců. „Dopravce musí vyšší mýto jednoznačně přenést na zákazníka, ve své marži ho neutáhne. Každá přeprava tak bude dražší. Například jen za německý úsek při cestě do Hamburku to bude o 2000 Kč více, za tranzit do Francie přes Německo si připlatí přes 60 eur (asi 1500 Kč) a obdobně se do cen promítne vyšší mýtné ve všech zemích,“ citovala agentura ČTK už na podzim generálního tajemníka Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře.