Tiskové zprávy 2015

TZ2015

Archiv tiskových zpráv z roku 2015

TZ 9-12-15 Zadržování řidičských průkazů

Odebírání řidičských průkazů neprošlo

Přesněji řečeno se pravomoc policie zadržet řidičské průkazy nerozšířila, jak navrhoval lidovecký poslanec Petr Kudela. V dnešním třetím čtení novely zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích to odmítl nejdříve zpravodaj zákona a poslanec vládního ANO Martin Kolovratník a poté i poslanecká sněmovna.

Pravomoc policie zadržet řidičské průkazy v případě požití alkoholu či omamných látek zůstává, její rozšíření při podezření na méně závažné prohřešky však neprošlo a nadále zákazu činnosti - ztrátě řidičského oprávnění musí předcházet správní řízení. To je velmi důležité pro profesionální řidiče, neboť ti by i při pouhém podezření a následném neprokázání daného přestupku, které může trvat několik týdnů až měsíců, byli v mezičase připraveni o zaměstnání, a tedy i obživu.

Zákon mimo jiné také přináší větší ochranu řidičů při nakládce, když zavádí spoluodpovědnost odesílatele za naložení nákladu. V mnoha případech totiž řidič nakládku nemůže nijak ovlivnit, ba mnohdy u ní není vůbec přítomen, ale doposud za ni nesl veškerou zodpovědnost.

TZ 27-11-15 Komplikace na ruských hranicích

Komplikace na ruských hranicích

V souvislosti s rusko-tureckým incidentem nastávají vážné komplikace na všech ruských hranicích, kudy prochází zboží z Turecka. Bohužel se opět rukojmím v této hře stávají kamionoví dopravci.

Rusko odmítá vpustit do země jakýkoliv kamion převážející turecké zboží, a to i když je cílové místo jeho doručení ve třetí zemi. Na hranicích Ruské federace tak stojí již stovky kamionů, kterým je bez jakýchkoliv vysvětlení nebo nabídky alternativního řešení znemožněno pokračovat v další cestě. Do problémů se bohužel dostávají dopravci i v incidentu nezainteresovaných zemí včetně České republiky. Zoufalou situaci nám potvrdil i pan Richters z firmy STL LOGISTIK s.r.o.: „Řidiči našich kamionů stojí mezi desítkami dalších na ruské hranici již od 24. listopadu, a to ve zcela nevyhovujících hygienických podmínkách. Ruská strana žádné řešení nenabízí, a řidiči se tak stávají rukojmími v tomto mezinárodním incidentu."

TZ 20-11-15 V Calais jde o život

V kamionech jde v Calais o život

Kamionová doprava významně pociťuje uprchlickou krizi. Kontroly na některých hraničních přechodech způsobují zdržení, která citelně narušují logistický řetězec.

Daleko horší je však v těchto dnech situace ve francouzském přístavu Calais, kde jde již vyloženě o život a v posledních hodinách dostáváme průběžně zprávy o eskalující agresivitě a násilí migrantů, které provází čím dál větší nemohoucnost policie. Před jejími zraky jsou desítkami až stovkami agresivních běženců napadána a násilím zpomalována vozidla jedoucí do přístavu (například jim do cesty vrhají dopravní značky a železnou tyčí pak urazí zrcátka, aby řidič neměl přehled, co se děje za vozidlem). Následně uprchlíci pomocí páčidel rozlamují zabezpečení návěsů a snaží se ukrýt uvnitř. Je běžné, že do kamionu se prolomí deset až dvacet běženců, kteří kromě škod na vozidle zdevastují i převážený náklad. Policie tváří v tvář přesile rozvášněného davu zpravidla kapituluje a je schopna uprchlíky dostat z vozidel až těsně před naloděním a ani zde není její pomoc stoprocentní.

Chápeme, že většinu aktivity bezpečnostních složek nyní poutají události související s teroristickými útoky, ale není možné, aby státní instituce rezignovaly na elementární ochranu řidičů vykonávajících svou práci. Čeští dopravci se tak dostávají do situace, kdy nebudou moci vozidla se svými zaměstnanci do Británie vůbec vypravit. Je proto nezbytně nutné, aby i toto ohnisko násilí bylo třeba i mimořádnými prostředky eliminováno a aby naše ministerstvo zahraničí a zastupitelství ve Francii znovu a intenzivněji požadovalo od francouzských orgánů řešení této nebezpečné situace.

Prezident Sdružení a současně majitel dopravní firmy O.K. Trans Praha Vladimír Starosta situaci komentuje slovy: „Při své zodpovědnosti cítím jako zásadní dbát na zdraví a bezpečnost svých lidí. Při vysílání našich posádek do Anglie už ale nejsem schopen tuto roli zvládnout! Měsíce hledáme alternativní trasy přes moře i pod mořem. Naše možnosti jsou vyčerpány, a než bych ohrozil životy našich lidi, raději odmítnu i velký kontrakt do Británie."

TZ 12-12-15 Mýto a politické tance

V kauze mýto už není čas na politikaření

Konec roku 2016 a s ním i konec smlouvy se současným provozovatelem mýtného systému firmou Kapsch se přiblížil již natolik, že je bezpodmínečně nutné ukončit veškeré politické tance a začít jednat se současným dodavatelem o prodloužení jeho kontraktu.

Časté personální změny na ministerstvu a z nich plynoucí několikaletá nečinnost zhatily možnost otevřeného výběru nového provozovatele od 1. ledna 2017. Vláda již dvakrát neprojednala ministerský návrh harmonogramu výběru mýta a čas běží. Proto prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vladimír Starosta dnes otevřeným dopisem vyzval premiéra Bohuslava Sobotku k aktivitě: „Příprava mýtného systému se dostala zjevně do krize, navržený harmonogram je nereálný. Jsem přesvědčen, že úspěšný provoz stávajícího systému bez dopadu na uživatele může po roce 2016 garantovat jen nynější dodavatel. Je nutno s ním okamžitě zahájit jednací řízení o prodloužení kontraktu a nečekat, až selže pokus o hledání jiného. Stát, a speciálně ministr dopravy, navrženým rozhodnutím získá konečně prostor pro přípravu férové, opravdu otevřené a technologicky neutrální soutěže na období po roce 2019." Generální tajemník Sdružení Vojtěch Hromíř doplnil: „Naše sdružení zastupuje více než dva tisíce dopravních firem, a jeho členové přispívají celou třetinou do sumy mýta hrazeného českými subjekty. To jsou obrovské peníze. Proto jsou pro nás tak důležité náklady na výběr. Jejich snížení se nedosáhne, pokud se bude hledat řešení na poslední chvíli. Může jít až o půl miliardy korun ročně."

Ačkoliv je právní stav komplikovaný, tak by zde měl zvítězit zdravý rozum a ekonomické hledisko. Za zajištění výběru mýta jsou zodpovědní politikové, ale silniční dopravci nemíní jen přihlížet, jak se nekonečná kauza mýto vyvíjí.

TZ 04-11-15 Víza Ukrajincům


Chce vláda opravdu nabídnout Ukrajincům místa?

Podle posledních informací chce vláda usnadnit udělování pracovních karet pro vybrané odborníky z Ukrajiny. Chtělo by se říci: Dobrý nápad! Při bližším pohledu se však zdá, že ne zcela reflektuje současnou realitu. Podle ministra zahraničí Zaorálka se projekt bude primárně týkat osob s vysokoškolským či alespoň středoškolským vzděláním, mělo by se jednat například o pracovníky v IT, inženýry či technology. Proč právě a pouze tyto profese?

Naše hospodářství trpí zásadním nedostatkem pracovníků také v profesích s nižší kvalifikací. Konkrétně v dopravě chybí v současnosti nejméně 6 000 řidičů a situace se vzhledem k věkovému profilu stávajících zaměstnanců bude stále zhoršovat. Čeští dopravci vidí v možnosti zaměstnat právě řidiče z Ukrajiny významnou šanci na alespoň částečné řešení tohoto problému. Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř proto žádá vládu: „Je nezbytné, aby vláda v co možná nejkratším termínu zjednodušila vydávání pracovních víz pro ukrajinské zájemce o všechny pracovní pozice, které se dlouhodobě v České republice nedaří zaplnit z vlastních zdrojů. Do této skupiny nepochybně patří řidiči kamionové i autobusové dopravy. Je zbytečné něco vyrábět, když to nebude mít kdo odvézt k zákazníkovi."

Tisková zpráva - 31. 7. 2015 Tragédie u Studénky inspirací pro lobbisty

 

Tragédie u Studénky inspirací pro lobbisty

Tragédie na železničním přejezdu u Studénky, kterou zavinil neodpovědný řidič polského kamionu, se stala hojně využívaným tématem lobbistů všeho druhu, kteří mnohdy etickou přecitlivělostí příliš netrpí.

Ponechme stranou, že komentáře ekologicko-železničních organizací typu Dopravní federace či Centra pro efektivní dopravu připomínají spíš profesionální PR satelitního mýtného systému. Opravdovou otrlost při obraně svého byznysu projevil Petr Vrzáň, šéf sdružení SPELOS, které zastupuje provozovatele výherních automatů. Ten komentuje návrh uzákonit pro hráče na automatech po dvou hodinách povinnou 15minutovou přestávku radou pro vládu, aby se spíše zabývala povinnou přestávkou po dvou hodinách u řidičů kamionů.

Generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř k tomu dodává: „Podnikání v hazardu je velmi specifickou činností, o které mnoho nevím, a proto ji nekomentuji. Přestože zástupce provozovatelů hracích automatů je na tom ve vztahu k silniční dopravě evidentně obdobně, nebrání mu to, ve snaze odvrátit pozornost od svého problematického byznysu, v udělování nesmyslných doporučení ohledně práce osádek nákladních vozidel. Ty jsou svázány velmi přísnými evropskými regulemi, o kterých zjevně pan Vrzáň nemá ani tušení. Silniční doprava je klíčová pro fungování celé ekonomiky a bez jejího každodenního výkonu by se život v jakékoliv civilizované zemi velmi rychle zastavil. To se o hazardu rozhodně říci nedá, a i proto by bylo vhodné, aby jeho zástupci ponechali tuto oblast hospodářství bez svých pochybných komentářů."

 

TZ 30-07-15 Kamiony nechrání, pouze kontrolují

V Calais kamiony nechrání, pouze kontrolují
Bezpečnostní situace na kanálu La Manche překročila další Rubikon. Tentokráte to neodnesly kamiony najíždějící na trajekt (jejichž situace se stále nelepší, ba naopak), hlavní atak migrantů v posledních dnech směřuje na podmořské spojení vlakem. V úterý přes dva tisíce imigrantů vzalo kamiony naložené na vlak ztečí a jediné, jak ochrana tunelu a policie řidičům pomohla, bylo varování, aby zůstali ve svých vozidlech a zachránili si zdraví a život. O ochraně vozidel a nákladu nemůže být řeč. Podobná situace se opakovala i včera.

S těmito takřka válečnými podmínkami, kde se umírá již doopravdy, neboť počet obětí patrně dosáhl první desítky, ostře kontrastuje práce kontrolních orgánů Francie a Velké Británie. S řidiči je jednáno spíše jako s pachateli než s oběťmi. Bohužel takový přístup je praktikován i přes protesty dopravců již několik let. Kdyby úřady věnovaly stejné úsilí řešení situace s uprchlíky v Calais jako šikanózním kontrolám řidičů, musely by situaci zvládnout. Dopravní svazy jsou z anglické i francouzské strany zásobeny manuály a radami, jak přesně se mají řidiči chovat v blízkosti přístavu, kde parkovat, jak často a zevrubně kontrolovat svá vozidla, kdy přijíždět do přístavu a kde se zdržovat, aby se u imigračních úředníků mohli případně vyvinit, když nedobrovolně převezou uprchlíky. Nedostatkem těchto ponaučení je, že v současné krizi jsou naprosto nepoužitelné, když se přeprava mezi Anglií a Francií protáhla z několika hodin na několik dnů a připomíná spíš než dopravní úkon cvičení v přežití.

ČESMAD BOHEMIA opět připomíná, že současné dění v Calais i dalších přístavech neohrožuje pouze dopravní firmy a jejich zaměstnance, ale je hrozbou pro celý obchod s Velkou Británií.

 

 

TZ 20-05-15 Německá minimální mzda čelí infringementu

 

Evropská komise na svém včerejším jednání ve Štrasburku svým rozhodnutím zahájila infringement se SRN kvůli aplikaci německého zákona o minimální mzdě na sektor mezinárodní dopravy. Zákon platný od začátku letošního roku ukládá i zahraničním firmám, aby povinně platily svým zaměstnancům vykonávajícím práci na území Německa alespoň minimální mzdu ve výši 8,50 EUR za hodinu. Toto ustanovení je průlomem do národních legislativ jiných států, vykazuje znaky protekcionismu a porušuje principy Evropského společenství, jimiž je volný pohyb osob, volný pohyb zboží a volný pohyb služeb.
Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř toto rozhodnutí komise přivítal: „Jsem rád, že Evropská komise dala za pravdu našim výhradám vůči aplikaci německého zákona o minimální mzdě. Nyní má spolková administrativa dva měsíce na reakci na vytýkací dopis, který jí bude komisí odeslán. Pro nás tato kauza v žádném případě nekončí, naopak je teď velmi důležité, aby i pro SRN byly protiargumenty dost silné a zákon byl korigován. Také bychom chtěli slyšet, že je vyhlášeno moratorium na veškerou kontrolní činnost v této věci, dokud nepadne finální rozhodnutí."


Rozhodnutí komise je výsledkem mezinárodního tlaku, na jehož organizaci se podílela všechna sdružení zastupující dopravce v zemích s nižšími úrovněmi mezd, než mají západní státy, a také mnoho politiků. Vojtěch Hromíř pokračoval: „Je třeba poděkovat naší politické reprezentaci, která ve shodě s námi prosazovala negativní postoj k německému opatření. I přispěním pana premiéra, ministryně práce a sociálních věcí a jejího úřadu, ministerstva dopravy, našich europoslanců, paní komisařky Jourové a dalších našla komise správný postoj. Nadarmo nebyl ani protest, který jsme s Poláky, Maďary, Rumuny a Litevci organizovali v Bruselu před Evropským parlamentem."
Čeští dopravci i jejich zahraniční kolegové se od ledna nacházejí ve složitém postavení, kdy v daných podmínkách nejsou schopni ani při dobré vůli německý zákon naplnit. Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vladimír Starosta říká: „Ještě nejásám, ale určitě je verdikt pro nás velkým povzbuzením. Je důležitý pro mě, jako majitele velké dopravní firmy i pro mé kolegy a samotné sdružení, protože dnešní rozhodnutí je v souladu s odmítavým postojem, který většinově ČESMAD BOHEMIA zastává a prosazuje. Nesmíme teď v tvrdém, nicméně korektním tlaku polevit. Těší mě, že naši politici tuto záležitost vnímají jako politické téma."


Následující měsíce ukáží, jaké reflexe bude Spolková republika Německo schopna a zda uzná zjevnou nepřiměřenost aplikace vlastního zákona. Pro všechny je poučením, jak narychlo a bez jakéhokoliv informování svých zahraničních partnerů může i obdivovaná administrativa přijít s nebezpečným experimentem. Podobným směrem hledí i Francouzi, kteří vyčkávají, jak to dopadne v Německu a chuť se přidat mohou mít i další.

 

 

TZ 31-01-15 MiLoG neplatí pro tranzit

Minimální mzda SRN 8,50 EUR/hod. již neplatí pro tranzit

Německá ministryně práce Andrea Nahles dnes oznámila, že zákon o minimální mzdě nebude zatím uplatňován na cizí tranzitující řidiče, a nebude tedy platit ani povinnost nahlašovat tyto řidiče celníkům v Kolíně nad Rýnem. Toto moratorium platí do vyjasnění kompatibility zákona s právem Evropské unie.

ČESMAD BOHEMIA tento krok sice vítá, ale bere jej pouze jako dílčí. SRN je naším největším obchodním partnerem, a stále by se tedy zákon o minimální mzdě týkal všech doprav z a do Německa. K tomu uvedl prezident Sdružení ing. Vladimír Starosta: „MiLoG i v tomto zúženém pojetí nadále zasahuje do českého pracovního práva, s nímž je v kolizi. Podle německého zákona by měli být řidiči odměňování za práci vykonanou v Německu zásadně odlišně od výkonu doma nebo v jiných zemích. To odporuje tuzemskému zákoníku práce, kdy by měla být obdobná práce u jednoho zaměstnavatele honorována stejně. Zákoník práce také ukládá vyplácet stravné, jehož výše by v kombinaci s německou minimální mzdou postavila náklady českého dopravce do nekonkurenční polohy. Dalším problémem je, že v reálném čase, kdy zákon nabyl své účinnosti, nejsou dopravci schopni promítnout vyvolané zvýšení mzdových nákladů do cen za přepravu, a naplnění zákona by tak mohlo fatálně ohrozit ekonomiku a existenci firmy."

ČESMAD BOHEMIA zastává názor, že uplatňování zákona o minimální mzdě byť nově pouze na dopravy mezi Německem a jiným státem EU je stále v kolizi s unijním právem, a proto by se moratorium mělo do vyjasnění situace týkat i těchto přeprav.

cz

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se